RETROSPEKTYVINĖS PROGRAMOS
Cikle „Nepamirštami serialai“ bus parodytas Arūno Žebriūno „TURTUOLIS VARGŠAS“
Populiaraus anuomet amerikiečių rašytojo Irwino Shaw romane aprašytą tragišką vienos amerikiečių šeimos istoriją režisierius Arūnas Žebriūnas su scenaristu Sauliumi Tomu Kondrotu, talentingai pritaikė sovietų žiūrovų mentalitetui
Už nuopelnus kinui Arūnas Žebriūnas 2010 m. buvo apdovanotas „Auksine gerve“, o už gyvenimo darbus 2011 m. jam buvo įteikta Nacionalinė kultūros ir meno premija. Nors buvo įsimaišiusi sunki liga, tačiau tai kad nuo 1988 m. daugiau nei talentingas kino režisierius 15 metų nebesukūrė naujų filmų, kalti ir tuometiniai kino darbuotojai – jo planams būta trikdžių bei negaunamas finansavimas.
Seansus Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje (Vilnius) pristatys aktorė Nelė Savičenko,
Maironio lietuvių literatūros muziejuje (Kaunas) – aktorė Jūratė Onaitytė ,
Klaipėdoje – režisierius ir aktorius Valentinas Masalskis.
Programa „Atvira Lietuvos kino istorija“
Almanto Grikevičiaus filmas „AVE, VITA“ (1969)
Scenarijaus autioriai GRIGORIJUS KANOVIČIUS ir VYTAUTAS ŽALAKEVIČIUS
Filme autoriai bando įvertinti istorinę, trauminę lietuvių patirtį, siekį išlikti, trapias žmogiškumo ribas ir praeities vertinimo galimybes kiek tai buvo įmanoma gūdžiame sovietmetyje.
„Ave, vita“ bus rodomas Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje (Vilnius), Maironio lietuvių literatūros muziejuje (Kaunas) ir Klaipėdos miesto savivaldybės Imanuelio Kanto viešojoje bibliotekoje (Klaipėda).
Programa ** Sovietinis Sakartvelo režisierių moterų kinas: autentika ir tarptautinis pripažinimas**
„DIENA, ILGESNĖ UŽ NAKTĮ“ (Lana Gogoberidzė, 1983)
Lana Gogoberidzė iškilaus Sakartvelo kino klasikė. Būdama vyresnė už Clintą Eastwoodą, Woody Alleną, jau nekalbant apie Martiną Scorsesę, paskutinį kol kas ilgo metro filmą pristatė 2019 m, būdama 91-erių.
O savo kūrybinio potencialo viršūnėje, jos filmai būdavo pristatomi didžiausiuose kino festivaliuose. Sovietų laikais tai rode neeilinį menininko išskirtinumą. 1983 metų „Diena ilgesnė už naktį“ debiutavo būtent Kanų kino festivalyje ir tai yra viena iš kino autorės viršūnių.
Tai sodri melodrama talentingai panaudojant etnografinius ir folklorinius motyvus. Pastarąjį aspektą įspūdingai įprasmina muzikinis ansamblis, vis besikeičiant siužetiniams epizodams išnyrantis asiliuko kinkinio vaizde. Balsingas dainavimas praturtina rodomą team. Pvz. Gali dainuoti ditirambus Stalinui. Tai miniu neatsitiktinai – šioje sodrioje melodramoje reikšmingą vaidmenį atlieka revoliucingos sakartvelų nuotaikos ir ypač vėliau atėjusios bolševikų valdžios realybė Pagrindinio filmo protoganizmo, simpatiškos, tipiškai gruziniško veido jaunos moters gyvenimo išklotinė filme pateikta išties jaudinančiai ir įtraukiančiai, todėl nuoširdžiai rekomenduoju pasižiūrėti šią juostą festivalyje. Filmas nei kiek nepasenęs.
„CINEMA“ (rež. Liana Eliava, 1977)
Dabar 84-ių režisierė Eliava (gaila nebekuria kino jau daugiau kaip 40 metų) 1977 m. sukūrė šarmingą metaforą apie kino atsiradimą Gruzijoje (dabar vadinamą Sakartvelu). Esminė siužeto įdėja jau gana fantastinė – iš Sakartvelo provincijos miestelė jaunuolis išvyksta studijuoti į Paryžių. Tiesa fantastinė būtų 1977 m („paprastų“ žmonių neišleisdavo už geležinės uždangos. Tačiau vėliau sužinosime, kad rodomi kokie 1905 metai ir tas realu. Po studijų Prancūzijoje jaunuolis grįžta su tuomete filmavimo kamera užsidegęs idėja sukurti pirmą cinemateką Sakartvele. Bet miestelio diduomenė visiškai nesupranta naujo meno žanro perspektyvų ir galimybių…
Šaunus retro stiliaus filmas, kaip ir priklauso rodomam laikmečiui – juodai-baltas, su įsismintinos sakartveliškos muzikos intarpais.
„ROBINZONADA ARBA MANO SENELIS ANGLAS“ (Nana Džordžadzė, 1987)
Šauni anekdotinė situacija išmaniai išplėtota į pilnametražią komediją. Netikrinau (manau, kad išgalvota), kad apie 1920 metus Didžioji Britanija nutiesė telegrafo liniją į Indiją. Ir, atsieit, liniją prižiūrėti per visa trasą anglai išsiuntė savo specialistus. Anglijos karalius išpirko prie kiekvino telegrafo stulpo 3 m. spindulio žemės, kuri tapo D. Britanijos nuosavybe.Tokie atsiųsti ir į tuometinę menševikinę Gruzijos demokratinę valstybę. Imituojant dokumentinio kino stilių, žiūrovui pristatomas Kristoferis Hjuzas.
Apie jį pasakoja kompozitorius anūkas, kuris senelio garbei jau perestroikoslaikais sukūrė simfoniją. Taip pat pasakoja ir Kristoferio meilė gražuolė Ana, kuri po 60 metų, žinoma, yra visiška senučiukė.
O anglas labai myli merginas ir laisvalaikiu nuo stulpų tikrinimo, gyvena bravūriškai. Deja, džiaugdamasis Sakartvelo teikiamais malonumais, jis pražiopso, kad šalyje keičiasi politinis vadovavimas. Va čia, jam ir padės tie 3 Karaliaus nupirkti metrai….
Neabejotinai smagi komedija.Kanų kino festivalio „Auksinė kamera“ už geriausią debiutą tikrai pelnytai įteikta.