Norvegas bibliotekininkas DAGAS JOHANAS HAUGERUDAS kaip rašytojas debiutavo 1999 metais. Kiek pavyko rasti, iki šiol yra išleidęs mažiausiai 4 romanus, kurie susilaukė vietinės reikšmės apdovanojimų. Lygiagrečiai jis ėmė savo literatūriniu pamatu kurti filmus. Kai stebėjau dviejų naujausių jo filmų rodymą festivalyje „SCANORAMA“, prieš akis iškilo Litexpo vykstančios KNYGŲ MUGĖS prisiminimai.
Čia artėjantis prie milijono tautiečių būrys, nešini kelių kilogramų svorio knygų rinkiniais sunkiai beprasilenkia didelėse erdvėse, kurios mugės metu tampa mažytėmis. Ir įsivaizduoju, šis garsus Skandinavijos šalyse rašytojas atvyksta į KNYGŲ MUGĘ pristatyti šviežiai pas mus išleisto savo romano. Ogi Didžiojoje LITEXPO salėje, sėdi sau ramiai kokios 3 dešimtys susidomėjusių…
Siurrealistinis vaizdelis, pasakysite. Tikrai taip – tokia situacija paprasčiausiai neįmanoma! Teigiu ne kartą likęs stačiu praėjimuose tarp kėdžių, nes kaip sakoma, „obuoliui nėra kur nukristi“ – tokie anšlagai būna aptariant naujas knygas. Ir iškart įsivaizduoju, kad rašytojas DAGAS JOHANAS HAUGERUDAS, kartu su savo literatūrine karjera ėmęs kurti ir filmus pagal savo romanus ar specialiai paties parašytus scenarijus, būtų pakviestas atvykti į SCANORAMĄ, pristatyti abiejų naujųjų savo filmų. Ačiū Dievui, apie tai tik pagalvoju, bet to neįvyko. Nes į abu seansus, didžiausioje Respublikoje 550 vietų kino salėje, sėdėtų geriausiu atveju po 100 žmonių! Tektų lietuvaičiams skradžiai žemę prasmegti iš gėdos. Nesakau, kad užsienyje, ypač festivaliuose jo apdovanuotose filmuose „lūžta salės“, nes nemačiau, bet tikrai žinau, kad norvego filmai susilaukia didžiausio dėmesio ir populiarumo.
Galima sakyti, jog Lietuva šioje kultūros srityje vėl nukrito į dugną. Ne todėl, kad visi gero kino platintojai mato rudenį kaip potencialiai geriausią savo sukauptų kolekcijų platinimo metą – miestuose tikrai užtenka gyventojų, kad persidengiant vieno festivalio ar festivaliuko datoms su kitu, ir Scanoramai jau tampančiai antrojo penketuko pagal skaičių, dalyve, netrūktų žiūrovų. Būtų interesas – išsisklaidytų žiūrovai per visus renginius. Ne todėl, kad tūlas miestelėnas neįsivaizduoja, kad reikėtų vykti kažkur žiūrėti kino, kai namie stovi 3 metrų įstrižainės ekranas, o stipriai reklamuiojama kokia LRT.epika pateikia tos pačios Scanoramos kelis filmus. Koks skirtumas, kad 3 metų senumo – filmas gi nepasikeičia ir lieka geru. O dar mintis, kad nebus kur palikti automobilio (iš kur gi jam sužinoti, jog 6 val. parkavimas prie pat festivalio centro, k/t. VINGIS, tekainuoja 60 eurocentų, o įsigijus nuolaidų kortelę ir iš vis nemokamai), neleidžia pakilti nuo sofos. Čia pat ir prisiminimas iš puikių filmų festivaliuko „Lokys, liūtas ir šakelė“ praėjusį mėnesį, kurio filmus turėjau malonumą matyti MULTIKINO multiplekse. Ten didelėje salėje žiūrovų vidurkis, sakykim siekė … 6 (!) O vieno garsiausio pasaulyje dokumentininko, kuriam didžiulis straipsnis skirtas naujausiame žurnale „KINAS“, kiek pavėlavęs, aptikau… tuščią salę ir pasižiūrėjau įstabų filmą, kurį, tikiuosi, kada nors turėsiu progą pareklamuoti, … vienui vienas. Arabų šeichais vakar galėjo pasijausti toje pusės tūkstančio vietų salėje kokie 15 žiūrovų, kurie nutarė gaudyti malonumą paskutiniame seanse žiūrėdami nepakartojamo vizualumo siaubo žanro filmą KITA. Jeigu žanras skamba atgrasiai, tai drįsiu pasakyti, jog vargu bau ar yra matę tokį kūrybiškumą, skonį ir išradingumą šio žanro apologetai. Neregėta anksčiau situacija, nes visada jaunimas tokius seansus žiūrėdavo apypilnėje salėje…
Bet aprašytas priežastis nelaikau taip pakeitusiomis buvusius įpročius. Ir jei daugėja ir gerėja sąlygos žiūrėti gerus filmus (kad ir ne naujausius) namų sąlygomis, tai Lietuva aiškiai atsilieka gerindama poreikį lankytis specializuotuose kino rodymo vietose. Net nekalbama, kad reikėtų šaliai turėti bent vieną IMAX sistemos kino teatrą. Taip, specialia kamera ir garso įrašymo aparatūra sukurtas kinas dabartyje galimas tik komerciniams pavyzdžiams ir reikalauja praktiškai naujo kino teatro statybos, tačiau kažkaip Lenkija TAI turi ne viename mieste, Ryga, nors ir ne visai pilnavertišką, bet turi. Gerokai brangesni bilietai tikrai būtų ne kliūtis grįžti įpročiui žiūrėti kiną jo demonstravimui skirtose erdvėse. Taip, intelektualūs Scanoramos filmai nebūtų sukurti ar konvertuoti šiai sistemai, bet ką reikštų grįžęs supratimas, kad kiną derą matyti ten, kur priklauso. O gal vienas kokio nors kūrybiško naujoviško režisieriaus, sakykime Nolano IMAX pavyzdys vienetiniame seanse galėtų ir patekti į SCANORAMOS ar KINO PAVASARIO programą?
Tokios netiesioginės mintys kilo, nes kūrybiškai ir profesionaliai sudarytoje SCANORAMOS programoje, intensyviai 3 dienas žiūrėdamas, neradau nei vieno „balastinio“ filmo (toks skirtas veik dėl programos užpildymo eilinis kinas), o situacija susidarė kaip 2022 m. kovą „Kino pavasaryje“, kai žmoinės buvo persigandę prasidėjusio karo ir ne kinas buvo galvoje. Dabar lankomumo sitauacija puikių filmų festivalyje net prastesnė…
Bet grįžtam prie kino
DAGAS JOHANAS HAUGERUDAS SEX
Sėkmės kino festivalyje sulaukęs norvego filmas yra pirmasis iš per 2024 m. pasirodžiusios trilogijos filmas. Antrasis – MEILĖ, taip pat demonstruojamas SCANORAMOJE. Trečiąjį – SVAJONĖS labai žadėjo Scanoramos direktorė parodyti kitąmet.
„SEKSO“ (kaip ir „MEILĖS“) stilius yra ne toks, kokį galima sugalvoti iš pavadinimo. Sekso scenų jame nėra visiškai, nes filmas itin originalus.
Norintiems suprasti, kokį štai filmą dar galima suspėti pamatyti festivalyje, pasakysiu, jog tai artimas prancūzų klasiko Eric Rhomer ar amerikiečių Woody Allen bei Richard Linklater jo saulėlydžiams/ saulėtiakams, kinas. Žodžiu, SEKSAS – kalbėjimosi filmas. Tarsi teatrui skirta pjesė yra nufilmuota. Ir labai aiškiai juntamas stiprus literatūrinis pagrindas.
Tokio stiliaus kine, kurio nepamatysi, nuėjęs bet kada į kino teatrą, vienas iš vertinimo kriterijų gali būti – kaip žiūrovai priima pasakojimą, kai reikia nuolat skaityti subtitrus. Ir Vingio Didžiojoje, per menkai užpildytoje salėje nebaigė klausytis filme aptariamų problemų tik… 1 moteris. Matyt, aptariamos vyrų seksualumo normos, jų svajonių ir netgi bandymų erdvės, neatitiko griežtų moralinių sampratų. O gal nepatiko, kad pasakojimų apie svajones, ginčų, santykių aiškinimosi, kaltinimų, prisipažinimų tiek daug čia. Tačiau kitiems filmo atmosfera tiko – juk taip stipriai jaučiasi, kad scenarijus – ne atmestinai sukurptas!
O situacija paprasta – jaunatviškas, kokių 45-erių kaminkrėtis pasakoja savo šefui betarpiškame pokalbyje, kad neseniai, patikrinus kliento namo kaminą, šis pasiūlė pasimylėti. Kaminkrėtis aiškina, kad jį pagavo žingeidumas pabandyti tai, ko niekada nedarė. Į klausimą, ar pasakojo žmonai, jis patikino, jog nematęs reikalo slėpti savo šio nuotykio. Žmona, atsieit, reagavusi visai ramiai ir scenos neiškėlė. Bet ar tikrai taip bus ir toliau? Va, čia ir susidaro filmo, kuriame visi aiškinasi savo abejones ir nuostatas siužetas, kyla žodinės dramos. „SEKSAS“ – filosofinė komedija, kurioje seksas vaizduojamas per daugiabriaunį ir įvairialypį požiūrį.
Labai paivairina rimtą veiksmo sekimą kaminkrečio trylikamečio sūnaus klausimai kylantys iš bręstančio jaunuolio! Tikrai paralinksmina! Gi vadovas irgi turi rūpestį – jis nuolat sapnuoja… DAVID BOWIE, kuris mato jį… kaip moterį…
Įsimintinas garso takelis. Reikiamuose siužeto tarpuose groja puikus norvegų instrumentinis pop-jazz ansamblis, kuriame labai kūrybingai girdisi mušamieji.
Puikus festivalinis filmas. Kaip minėjau, tokio stiliaus ir išpildymo meistriškumo kiną ne kasdien pamatysi. Filmas pasibaigus Scanoramai, nebus rodomas.
Seansai: Seksas
DAGAS JOHANAS HAUGERUDAS MEILĖ
Filmo centrinė figūra – daili, tiesa gana originalios veido išraiškos, jauna urologė. Jauna, kaip pasžiūrėsi… Ji aiškiai supranta, kad biologinis laikrodis įsismarkavęs, o antroji pusė dar neatsirado. Kasdien ji susiduria su pacientais, užpultais rimtos vyriškos ligos ir profesionaliai juos ramina. Tačiau savųjų reikalų tvarkymas jai taip sklandžiai nesiseka.
Filme mažiau humoristinės sudedamosios nei „SEKSE“. Todėl jau čia, kaip panašumą tenka atmesti Woody Alleną. Bet Eric Rhomer – puikiausias rodmuo, ieškant į ką panašus filmas. (Suprantu, kad naujesni kino mylėtojai jo jau ir nebežino, deja…). Situacija veja viena kita, apstu netikėtų posūkių. Nemanau, kad filmas prailgsta. Tiesa, viena žiūrovė po seanso komentavo, kad filmas… informatyvus apie gėjų sekso technologijas. Taip, to yra. Netenka abejoti, kad filmo autorius homoseksualus. Bet, tvirtinčiau, kad filmas ne apie tai.
Stengiamasi jautriai parodyti, kad visi mes žmonės, visi turi jausmus ir visi ieško artimojo šilumos. Vyriškis, kurį galėtume kaltinti dėl paleistuvavimo irgi finale prašys draugo, kad leistų tik atsigulti šalia ir pabūti drauge situacijoje, kai jokio santykiavimo negali būti…
Neabejoju, kad tie, kas matė abu DAGO JOHANO HAUGERUDO šiuos filmus, nekantriai lauks kitos Scanoramos, kur bus rodomas trečiasis trilogijos filmas SVAJONĖS
Seansai:
Meilė