Kristoffer Borgli SAPNŲ SCENARIJUS

A24. Žinau, kad šis kodas kai kuriems kino mėgėjams sako daug, bet neabejoju, kad yra ir nežinančių, ką tai reiškia. Ogi tai prieš dešimtmetį Niujorke įkurta nepriklausomo JAV kino kompanija (t.y. kurianti filmus ne už holivudo pinigus), kuri pasiekė, sakyčiau, aukščiausią lygmenį, kurį įmanoma pasiekti kino kūrybos srityje. Turiu minty, kad jei besirinkdamas filmą žiūrėjimui, pamatai, kad jį prodiusavo A24, galima toliau ir nebesidomėti apie ką filmas, kas vaidina, etc. Tokiu principu rinkausi žiūrėti filmus pastaruosius pora metų ir studija A24 beveik niekada „nepavesdavo“ – pataikydavau ant daugiau ar mažiau intelektualaus užtaiso meistriškai sukurtų filmų.

Šios kino kompanijos prodiusuoti filmai gavo Oskarus: islandų filmas apie avį-žmogų iš Scanoramos repertuaro – Oskaras už filmą ne anglų kalba, pernykštis korėjėčių „Viskas visur ir iškart“ susirinko daugiausia metų Oskarų tarp visų nominantų, taip pat ir už geriausią metų filmą, „Banginis“ – Oskaras aktoriui. O dar svarbiau, jog nutiesė kelią į populiarumo aukštumas menkiau žinotiems kino kūrėjams: Greta Garwig, šią vasarą pirmoji moteris pasaulyje, sukūrusi filmą, surinkusį daugiau kaip 1 mlrd. dolerių („Barbie“), unikalūs broliai Safdie, oskariniai bendravardžiai Danielai, graikas Yorgos Lanthimos, kurio didžiai žiūrovinį hitą „Prasti reikalai“ matysime iškart po Naujųjų, kurie prodiusuoti A24 tapo plačiai žinomi. Ir galima dar privardinti reikšmingų kinui personalijų, stipriai užaugintų A24.

Betgi, peržvelgdami šią apibendrintą info, jau turėjote nustebti, nes ne to „susirinkome“. Dalykas tas, kad praėjusio rudens viduryje „Kino pavasaris“, esantis ir filmų platintojas, nudžiugino, jog pasirašė su minima kino prodiuserine kompanija iš Manheteno sutartį dėl A24 filmų sklaidos Baltijos šalyse!. Reiškia reguliariai matysime kokybišką kiną geriausioje demonstravimo kokybėje. Lieka tik viena problema – žiūrovų kiekiai intelektualiame kine. Abu iki šiol pristatomus naujus filmus, kurie patys iš savęs bergmaniškai ar tarkovskiškai sudėtingi gelme, kino salėse žiūrėjau su liūdnai mažu skaičiumi besiidomaujančiųjų. Ankstesniais laikais su tiek žiūrovų seansai net neįvykdavo. Deja, toks abojuomas veda link to, jog vėl kino teatruose džiaugsimės tik holivudo blokbasteriais…

Taigi, turime pirmąsias šio kontrakto „kregždes“. Dar rodomas kino teatruose jaunos korėjietės autobiografinis „PRAĖJĘ GYVENIMAI“. Man pasirodė silpnesnė šio filmo pradinė dalis, kai autorė prisimena vaikystę, tačiau ilgesnė antroji, kai ji jau emigravusi į JAV – tikrai stiprus kinas! Vakarų šalių kino žurnalai įtraukia šį kamerinį jausminį filmą į geriausiųjų metų filmų sąrašus, galimas ir koks nors Oskaras. Taigi išgyventi nebanalią trijų žmonių jausmų gamą kartu su filmo herojais kino teatre tikrai verta.

Antroji „Kino pavasario“ A24 „kregždė“, kol kas naujausias kompanijos filmas „SAPNŲ SCENARIJUS“. Vėlgi, neabejotinai sėkmingas kūrinys. Filmo ašis – pilkas, sakytume blankus kažkokios aukštosios mokyklos dėstytojas Polas Matju. Jį įkūnija populiarusis Nicolas Cage. Kad pabrėžtų savo herojaus banalumą, Keidžas drąsiai aukoja savo amžiui puikiai išsilaikiusią šukuoseną ir grimuotojų bei makijažo specų pagalba, tampa nuplikusiu ramiu vyru… Filmo siužetas įtraukia mus į keistą situaciją, kai šis neišsiskiriantis vyras darosi daugiau ar mažiau pažįstamiems žmonėms sapnų „virusu“. Kaip tas atrodo ir kuo pasireiškia, nedetalizuosiu – labai patariu pamatyti.

Atrodytų, ekrane originaliai sugalvota komiška situacija. Bet filmas toli gražu neapsiriboja išorine ekscentrika, o gilinasi į netikėtai užgriūvančio populiarumo naštos poveikį asmenybei. Polemizuojama, kaip dorotis su pastangomis išlaikyti gyvenime pusiausvyrą, kai aplinkinių dėmesys visai nepageidaujamas. Nors ne kartą žiūrėdamas filmą suprunkšti, tačiau supranti, kad filmas jokiu būdu nėra juokinimas. Istorija baigiama su nemaža potekste. Bet, manau, gerai, kad prikišamai nerodoma, jog unikalus reiškinys „susitvarkė“ ir Polas vėl toliau ramiai gyvens ir dėstys savo biologinės gamtos kursą, beviltiškai svajodamas kada nors parašyti knygą. Po seanso tikrai nelieka tuštumo jausmas, nors ir supranti istorijos fantastiškumą.

Būtina atskirai minėti Nicolas Cage. Ne todėl, kad šis kino darboholikas už trejeto savaičių minės 60-mtmetį. Tiesiog ekrane turime vėl tokį pat Niką Keidžą, tiksliau NICOLAS COPPOLA, nes būsima kino žvaigždė yra tikrų tikriausias kino garsenybės Francis Ford Coppola sūnėnas, kuris 23-ejų pradėdamas kino karjerą pasikeitė pavardę, kad nebūtų įtarimų, jog įtakingasis dėdė jį proteguoja. Sekė vienas už kitą geresni, įtaigesni vaidmenys, kurų viršūnetapo 1996 m. oskarinis pijoko vaidmuo „Paliekant Las Vegas“. Taip pakylėtai tęsėsi bent iki 2002 metų, kai pasirodė tuomet lyg eilinė aktoriaus viršūnė „Adaptacija“. Bet po to palaipsniui ėmėsi dėtis nesuprantami kino fanui dalykai – iškilus aktorius rodėsi siekia surinkti „visus holivudo pinigus“ , ėmė traukti pirmyn kaip filmo žvaigždė pigius meno prasme holivudo bojevikus. Filmavosi tarsi visai be atsirinkimo, kur tik jį kvietė. O, žinoma kvietė. Todėl nekyla nuostaba, kad Nicolas jau yra suvaidinęs net 120 filmų, kai jo bendraamžis jubiliatas BRAD PITT – „tik“ 70 … Tačiau daugumos jų filmų kokybė nesulyginama.

Betgi negalima nesidžiaugti, jog, prasidėjus 2022 m. NICOLAS CAGE tarsi atsitokėjo. Filmu „Nepakeliamas milžiniško talento svoris“, ironiška komedija, kurioje Keidžas ir vaidina tą „milžinišką talentą“, aktorius lyg grįžta į realybę. Gaila, nepasiekė šis benefisinis sugrįžimas į kokybę Lietuvos kino teatrų, bet pasistengti pamatyti kino platformuose jį vertėtų. Čia Nicolas vaidina neapsakomai pasikėlusį, užstrigusį begaliniame savo ego … Nicolasą Cage. Juokiesi iš save parodijuojantį kino veikėją visą filmą, suprasdamas, kad čia jau nėra taip, kad aktorius pateko atsitiktinai. Ir, atrodo, vėlesni keli filmai taip pat buvo „padoraus“ lygio, sprendžiant pagal filmų vertinimo svetainės rottentomatoes duomenimis. Nors tikrai talentingo aktoriaus vaikymasis kiekybės lieka, ir nesusipratimų taip dirbant, neišvengsi. Kaip bebūtų, „SAPNŲ SCENARIJUS“ neabejotinai byra į stipriųjų aktoriaus vaidmenų aruodą.

Apie NICOLAS CAGE blaškymųsis:

Seansai:

https://www.apollokinas.lt/event/4623/sapnų_scenarijus?theatreAreaID=1019

https://www.gargzdukinas.lt/filmai/1391





Tokiems filmams reikia tinkamos sklaidos (nesinori sakyti “reklamos” dėl specifinio kvapelio). Kur dar, apart kapinių skelbimų lentos, išeina šitos apžvalgos?

Feisbukas ir asmeniniai laiškai kokiems 150 pažįstamų…

Ko konkrečiai ieškoti FB?

Analogiškai apie filmus: