KINO PAVASARIS 2024. Įžanga

Kino seansai LIETUVOS NACIONALINIAME OPEROS ir BALETO TEATRE

Kovo 2 d. (šeštadienis)

12:00 „Blogis (ne)egzistuoja“

14:45 Ryuichi Sakamoto filmas-koncertas „Opus“

23:00 Naktinis „Häxan“ seansas su gyvu Manfredo garso takeliu

Kovo 3 d. (sekmadienis)

12:00 Charlie Chaplin „Aukso karštligė“ su Šv. Kristoforo kameriniu orkestru

15:00 „Kryčio anatomija“ išankstinė premjera

19:00 „Monstras“

Bilietai: Repertuaras ir bilietai | Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras


Festivalio rengėjų informacija:

PILNA FILMŲ PROGRAMA: https://kinopavasaris.lt/lt/repertuaras

Info apie bilietus: https://kinopavasaris.lt/lt/2024-bilietai-kp

Tik šiandien ir rytoj, vasario 29 ir kovo 1 d., bilietus į „Kino pavasarį“ galite įsigyti mažiausia kaina – už 6.5 EUR.

**Kovo 7-8 d. ** vyksta KP abonementų akcija ir tiems kas planuoja pamatyti 5+ filmus tikrai verta įsigyti.

KINO PAVASARIS kovo 14–27 d. vyks šiuose miestuose:

Vilniuje: kino teatruose „Forum Cinemas Vingis”, „Apollo Kinas Akropolis”, „Apollo Kinas Vilnius Outlet”, „Skalvija”, Senamiesčio „Pasaka”, Paupio „Pasaka”

Kaune: kino teatruose „Forum Cinemas Kaunas”, „Romuva”

Klaipėdoje: kino teatruose „Arlekinas”, „Forum Cinemas Klaipėda”

Šiauliuose: kino teatre „Forum Cinemas Šiauliai”

Panevėžyje: kino centre „Garsas”

Justine Triet KRYČIO ANATOMIJA

Racionalu pradėti domėtis filmu, žvilgterėjus į jo „metrikus“. Ir jie, jei nepriblokš, tai didžiulę nuostabą tikrai sukels: Kanų AUKSINĖ PALMĖS ŠAKELĖ, EUROPOS KINO AKADEMIJOS apdovanojimai – Geriausias metų Europos filmas, geriausia režisierė, geriausia aktorė, geriausias scenarijus, prancūzų CESAR bei britų BAFTA – nominacijos visuose pagrindinėse kategorijos (prizų teikimo datos vėlesnės), JAV KINO AKADEMIJOS OSKARAI – nominacijos geriausiam metų filmui, geriausiai režisierei, geriausiai aktorei, geriausiam scenarijui, geriausiam montažui.

Pridėjus, kad Kanuose iškovotas ir prizas už geriausią šuns vaidmenį borderkoliui Mesiui, daugiau rašyti apie filmą reikėtų liautis!

Pabandykite surasti tokį kino mėgėją, kuris nuspręs nepamatyti šio filmo!? :slight_smile:

Tiesa, kaip ir nuo skaniausio torto gali pasidaryti bloga, jei jo perdaug prišlamši, taip ir po Europos kino apdovanojimų Berlyne gruodyje, girdėjosi balsai – na kaip taip galima visus įmanomus prizus įteikti vienam ir tam pačiam filmui!

Prieštarauti tam sunku, bet kas padaryta, tai padaryta. O svarbiausia, kas atlikta – prancūzų režisierė JUSTIN TRIET su didžiuliu vokiečių aktorės SANDRA HULLER indėliu sukūrė labai stiprų, nuo pradžios iki pabaigos emociškai įtraukiantį ir nepaleidžiantį žiūrovo kiną.

SANDROS HULLER vaidinama rašytoja kalnuose gyvena su vyru ir vaiku. Jau filmo pradžioje vyras randamas iškritęs (ar išstumtas?) iš poros gyvenamos vilos grožio sklidinose Alpėse. Žmona kaltinama nužudymu. Vyksta tyrimas ir teismas. Sandros Huller veikėja, jos santykiai su vaiku-rodomi po padidinamu stiklu. Kiekviena smulkmena tampa reikšminga. Ji kalta ar ne? Kas atsitiko iš tikrųjų? Puikus teismo detektyvo žanras nepalieka abejingų.
Visą įvykių emocinę paletę nuostabiai perteikia, dabar jau tapusi ryškiausia kino žvaigžde, vokiečių aktorė SANDRA HULLER. Ji buvo įtaigi ir anksčiau Lietuvoje plataus atgarsio sulaukusiame Marenos Ade filme TONIS ARDMANAS. Tačiau praėjusiais metais ją nušvietė tikra žvaigždžių šviesa. Ir ji tęsis šiais metais – ne visi apdovanojimai dar surinkti…

Prancūzų aktorius SVENAS ARLO (Swann Arlaud) puikus, labai natūralus advokato vaidmenyje, o jaunasis MILO MAČARDO GRANJER (Milo Machado Granier) labai įtagus kaltinamosios mažamečio vaiko rolėje. Jam teks liudyti teisme. O tai daryti kalbant apie savo mamą yra sunkiai pakeliamas išbandymas…

Procese po truputį atskleidžiamos sudėtingos poros santykių detalės tiesiog kausto prie ekrano. Tai vienas tų filmų, kurie palieka abejonės krislą net pasibaigę, o temos apie laisvę šeimoje, kūryboje bei pasiaukojimą / išnaudojimą leidžia kurti nevienplanius personažus.

Justine Triet kartu su scenarijaus bendraautoriu Arthuru Harari sukūrė tikrai stiprų filmą su itin žmogiškais personažais – gerais, tačiau netobulais žmonėmis, pilnais silpnybių, baimių ir egoizmo. Kaip būti visaverčiu šeimos nariu ir kartu neprarasti savęs? Kur ta riba tarp įkvėpimo ir išnaudojimo?
Rašytoja teismo salėje turi gintis nuo kaltinimų nužudžius savo vyrą. Po truputį atskleidžiamos sudėtingos poros santykių detalės tiesiog kausto prie ekrano. Tai vienas tų filmų, kurie palieka abejonės krislą net pasibaigę. Tema apie laisvę šeimoje, kūryboje bei slidžią ribą tarp pasiaukojimo ir išnaudojimą leidžia kurti nevienplanius personažus.

Tarsi Agatos Christi chrestomatiniame detektyve žiūrovas svarsto ar tai buvo savižudybė ar visgi žmogžudystė? Kas meluoja? O gal visi sako tiesą?

Kur riba tarp rašytojo asmenybės ir jo personažų? Ar gali jų literatūros kūriniai tapti įrodymu teisme? O gal viskas slypi galioje įtikinėti ir paveikti žodžiais? Nežinomųjų daug, liudininkai keičia parodymus, o verdiktas nebūtinai nuramina tiek heroję, tiek prisiekusiuosius, tiek ir mus, žiūrovus.

Norintieji plačiau pasiskaityti:

Charlie Chaplin „Aukso karštligė“ su Šv. Kristoforo kameriniu orkestru

Nemirtingas, įvairias kartas juokinęs ir tebejuokinantis kūrinys. Visų matytas. Nors dėl jauniausios kartos nesu garantuotas…

Žinoma, šiame „Kino pavasario“ seanse svarbiausias – ŠV. KRISTOFORO KAMERINIS ORKESTRAS

Vilniaus globėjo vardu pavadintas orkestras neabejotinai savo griežimu suteiks nepakartojamų spalvų ChARLIE CHAPLIN nemariąjai klasikai!

Kiek prisiminkime filmą.

Pats Chaplinas teigė, kad jo 1925 metų filmo pagrindas - dokumentalus: tikrai pasitaikydavo, kad Aliaskos aukso ieškotojai, maisto atsargas išsėmę, imdavo valgyti savųjų batų odą ! Juoko karaliui visuomet rūpėjo individo santykiai su visuomene. Ta visuomenė gali būti juokinga, bet gali ir šiurpinti. Bet tai tik išeities taškas.

Tradicinis “mažasis žmogus” Čarlis iškeliauja paskui pulkus tvirtų kailiniuotų vyrų vilkintis kaip visada - be šiltų drabužių, su nepakeičiamu katiliuku ant galvos.

Avantiūristų odisėja beprotiškai juokinga. Kai speigas ir pūga suveja į vieną ant bedugnės krašto prisilipdžiusią trobelę net tris aukso ieškotojus, jų žiaurūs tarpusavio santykiai, jų bado sukeltos haliucinacijos, priešingai lūkesčiams, verčia kvatoti iki ašarų. Neatpasakojamas dičkio aukso ieškotojo Mako Sveino herojaus žvilgsnis, kuriuo jis palydi menkutį Čarlį, nelauktai tampantį didžiule, apetitą keliančia višta… O kaip pats Čarlis apčiulpia išvirto bato pado vinis it skaniausius kauliukus - ne, tai reikia matyti!

Žinoma, Chaplinas nebūtų savimi, jeigu ir nepaprastai išradingoje triukų, pantomimos, linksmiausio grotesko “Aukso karštligėje” neužimtų kategoriškos humanistinės pozicijos: joks auksas negali pateisinti nužmogėjimo.

Įdomi sąšauka: daugumoje Ch. Chaplino filmų moterys būdavo tarsi angelėliai, gyvenimo puošmenos, ir Georgios Hale “Aukso karštligėje” vaidinama stačiokė - tikra išimtis; autorius suprato, kad angelėliams Aliaskoje ne vieta.

Benjamin Christensen HAXAN („Raganos“)

Stebina dar iki kino išradimo gimusio dano BENJAMIN CHRISTENSEN (1879) meistrystė pirmaisiais kino gyvavimo dešimtmečiais. Jis sukūrė net 18 filmų iki 1943 m., kai baigė karjerą. Dauguma jų – nebylūs.

„HAXAN“ – komiško siaubo žanre pristatoma žiūrovui raganavimo, burtų, velniavos, vienuoliškų ritualų, užkeikimų istorinė analizė. Didžioji iš 7 dalių susidedančio filmo žanrinė pusė yra vaidybinis kinas, tačiau čia netrūksta ir dokumentinių kadrų. Ypač tai yra, kai autoriai pristato išlikusius grafinius piešinius iš viduramžių laikų. Filmas taip žaismingas, išradingas, talentingas, jog negalima teigti, kad šiame LNOBT seanse didžiausia vertybė tėra tarptautiniu mastu pripažinto elektroninės muzikos aso MANFRED garso takelis, atliekamas gyvai. O galingam elektronikos skambesiui čia yra kur reikštis – filme tiek siaubo, gąsdinimo, baimės, kad tik rodomas Liuciferis tegali matyti nepašiurpęs!

„HAXAN“ – tas senosios kino klasikos pavyzdys (kurtas 1919-1921 m.), kuris morališkai ar kokiais norts kitais kino priimtinumo receptoriais vertinant, nėra visai pasenęs. Net sunku patikėt, jog žiūrint į senovinius (o filme daugiausia rodomi viduramžiai!) ritualus ir tikėjimą, gali būti taip smagu!

Ir nemanykite, jog XXa pradžios kino kūrėjai „Raganose“ skęsta savo sukurtame fantazijos vandenyne. Visai ne. Filme tikrai spindi istorijos atšvaitai. Viduramžiais užtekdavo, kad esi sena ir „baisi“ arba labai graži, ir moterį galima apkaltinti raganavimu arba suokalbiu su velniu! Labai rekomenduoju sudalyvauti su gidu ekskursijoje po VILNIAUS ROTUŠĖS požemius. Pamatysite nusidėjelių viduramžiais kankjinimo tam, kad prisipažintų raganavimu ar kitaip nusikaltę, priemones ir įrankius. Sužinosite, kad bausmių vykdymas miesto aikštėje prie Rotušės buvo didžiausia anų laikų atrakcija miestelėnams. Ir suklasifikuosite galvoje, kokiu būdu mirties bausmės įvykdymas būdavo stebėtojams patraukliausias! Įgyje tokių specifinių žinių, nekritikuos Ridley Scott „NAPOLEONO“, kad pirmame kadre, kai nukirsdinama Maria Antuanetė, miestelėnai vaiposi. Nes suprasite, kad jiems išties smagu!

„HAXAN“ ilgą laiką buvo uždraustas rodyti visame pasaulyje. Kaip teigė anų laikų žiniasklaida: „Kai kurių scenų sadizmas ir nepadorumas apribojo šio unikalaus filmo platinimą. Vėliau leidus filmas buvo griežtai draudžiamas vaikams iki 16 metų.

Filmas 1922 metais buvo pats brangiausias filmas Scandinavijos šalyse. Jo scenarijaus kūrimo procese atsisakė dalyvauti mokslininkai, nes neigiamai vertino pačią filmo idėją. Daugiausia buvo filmuota naktį, kas aniems laikams buvo negirdėtas dalykas. Taip režisierius siekė sukurti reikiamą aplinką.

Apie du filmus, skirtus genialaus japonų kompozitoriaus, pianisto, prodiuserio RYUICHI SAKAMOTO, palikusių šį pasaulį 2023-03-28. Praėjusių metų sausį, savo 71-o gimtadienio proga, jis išleido paskutinį savo albumą, pavadintą 12 (albumų šiaip yra išleista kiek daugiau), o kiek vėliau, sukaupęs paskutines jėgas, jis pakilo prie fortepijono ir sūnus operatorius nufilmavo paskutinį savo solinį koncertą OPUS, kurį puikiausioje LNOAB kokybėje parodys „Kino pavasaris“

RYUICHI SAKAMOTO OPUS

Galima pamatyti koncertinio filmo klipą suvedus į youtube aukščiau parašytus žodžius. Aš gi siūlau pažiūrėti kiek ilgesnį jo muzikos atlikimą BAFTA apdovanotame 1983 m. filme „Linksmų Kalėdų pone Lawrensai“, kuriame kompozitorius netgi filmuojasi kartu su David Bowie ar Takeshi Kitano.

1988 m. SAKAMOTO įteiktas OSKARAS bei vėl BAFTA, AUKSINIS GAUBLYS ir muzikinis GRAMMY apdovanojimai už muziką Bernardo Bertolucci filmui „Paskutinis imperatorius“, Vėl „Auksinis gaublys“ kompozitoriui 1991 m. įteiktas už kitą Bertolucci filmą „Po dangaus sklautu“. O kiek žinomiems filmams japonas yra sukuręs muziką, padės sužinoti Vikipedija.

Deja, dar prieš dešimtmetį maestro užpuolė onkologija. Po metų jis skelbė, kad pavyko išsigydyti gerklės vėžį. Bet apie 2021 m. buvo pranešta, kad nustatytas tiesiosios žarnos vėžys. Teko atšaukti didelę dalį numatytų koncertų. Paskutibniais mėnesiais metastazės apėmė ir plaučius…

Kuo mane nustebino talentingojo muziko paskutiniai klipai bei muzika filmui, kurio pasaulinė premjera Kanuose jau įvyko po maestro mirties? Apie piansitus, kilusius iš Azijos, ypač Kinijos yra bendra nuomonė, jog jų grojimo „arkliukas“ yra didžiai išlavinta technika. Be abejo, plačiai išgarsėję pianistai iš tų kraštų, to požymio jokiu būdu neryškina ir yra didžiai pripažinti. Bet japonas RYUICHI SAKAMOTO muziką suvokė visai kitaip – jausmas, jausmas ir dar kartą jausmas jam aukščiau už viską. Žinoma, lyriko skambinimo technika negali kelti nė mažiausių abejonių. Ši samplaika, neabejoju, ir leido amžina atilsi tapti tokiu pripažintu ir aukštai įvertintu muziku.


Už „Vagiliautojus“ Auksinę palmės šakelę parsivežusiame garsaus japonų kino autoriaus Hirokazu Kore-eda naujausiame filme MONSTRAS jau titrų pradžioje įspaustas ryškus įrašas – filmas skirtas RYUICHI SAKAMOTO atminimui.

Tiesa tokia, kad jei žiūrint šį meistriškai sustyguotą filmą atsiras tam tikrų siužeto stebėjimo priimtinumo problemų, turėtumėte pajusti, kad reikalus stipriai gelbėja kino kompozitorius SAKAMOTO. Galima užtikrintai atsipalaiduoti ir nerti į jausmingus fortepijoninės muzikos garsus…

HIROKAZU KORE-EDA – patikrintas „Kino pavasario“ favoritas. Tikrai kažką iš matytų festivalyje jo filmų prisiminsite: „Visa tiesa apie Divą“ (K.Deniov su J.Binosh), „VAGILIAUTOJAI“, „Stebuklas“, „Pripučiama lėlė“, „Vis einu, einu“, „Koks tėvas, toks ir sūnus“ – visi šie filmai skirtingais metais pabuvojo festivalyje. „monstras“ Kanuose apdovanotas netradicinių filmų konkurso bei geriausio scenarijaus Palmės šakelėmis.

Naujausiame MONSTRAS japonas ir toliau plėtoja būdingą temą – buitinėje aplinkoje visas dėmesys krypsta į vaikus. Pradžioje matome pasakojimą apie vienišą mamą ir jos aštuonmetį sūnų, kuris vieną dieną ima elgtis keistai ir mama priežasties ieško mokykloje. Kaip bebūtų skirtingos japonijoje elgesio ir kultūros tradicijos nuo mūsų, pedagogų elgesys stipriai keistas – galvojau, gal mokykloje kokia sekta įsitvirtinus, ar kažkas panašaus.

Antrame segmente siužeto dėmesys nukrypsta į motinos kaltinamą mokytoją, kuris pats stengiasi išsiaiškinti, kas yra tikras monstras - jau nuopradžių matomas Minato, ar jo dažnai skriaudžiamas mažesnis berniukas. Tarsi specialiai žiūrovas klaidinamas scenarijaus labirintuose. Trečia filmo dalis, ilgiausia ir poetiškiausia viską sustato į savo vietas, bet joje pasakojimo tempas ženkliai sulėtėja ir detektyvinė intriga pavirsta pernai triumfavusios kino teatruose belgo Luko Donto dramos „Arti“ kopija.
Jei ir užsižaidžiama, tai vizualiai vaikų klajones šioje dalyje išties gražios.

Kad ir yra nepaaiškinamų scenų (ką reiškia gaisrai?), dramaturgijos duobių ir už turinį svarbesnė forma, bet vaizdo grožis kartais sugeba nustelbti netgi japoniškus anime…

Jonathan Glazer INTERESŲ ZONA (Programa MEISTRAI)

GEDIMINAS KUKTA iš Kanų kino festivalio:

„Apsuptas tvora stovi mūrinis namas. Šalia žydi gėlių darželis, geltonas galvas lenkia saulėgrąžos. Tolėliau kieme driekiasi daržovių lysvės, gėrybes nokina didelis stiklinis šiltnamis. Yra sodas, baseinėlis, pavėsinė atsipūsti.

Name gyvena Rudolfas su žmona Hedviga ir vaikais. Šeimos kambariai tvarkingi ir spindi švara. Viskas nauja. Viskas savo vietose. Į namus atgabenama drabužių, visokiausių daikčiukų, Hedviga matuojasi naujus kailinius. Nieko netrūksta. Lieka net tarnams. Rojus, ne gyvenimas.
Tik yra „bet“. Iškart už tvoros plyti Aušvico koncentracijos stovykla. Joje dieną naktį visu pajėgumu ūžia krosnys. Iš jos be perstojo aidi riksmai ir šūviai. O gražiojo namo šeimininkas yra ne kas kitas, o SS pareigūnas Rudolfas Hössas – ilgiausiai stovyklai vadovavęs komendantas, atsakingas už daugiau nei 2 milijonų žmonių nužudymą ir dar pusės milijono mirtis nuo bado ir ligų.

Visa tai – brito Jonathano Glazerio „The Zone of Interest“. Kol kas originaliausias konkurso filmas bei pirmasis, kuriam būtų galima jau dabar drąsiai atiduoti „Auksinę palmės šakelę“.
Naujausio Glazerio filmo kino pasaulis laukė dešimt metų (paskutinis buvo „Po oda“ su Scarlett Johansson). Jo filmavimo detalės ilgą laiką laikytos po devyniais užraktais. Bet tai nesutrukdė, dar net neprasidėjus festivaliui, kritikams jį minėti tarp realiausių pretendentų į pagrindinį prizą. Faktas – iš Kanų tuščiomis negrįš.

„The Zone of Interest“ sukurtas pagal britų rašytojo Martino Amiso, beje, netikėtai mirusio gegužės 19-ąją, to paties pavadinimo romaną. Pastarojo skaityti neteko, bet internetas greitai paaiškina: tai gana laisva knygos interpretacija.

Filmas prasideda beveik penkias minutes trunkiančiu juodu kadru, kurį lydi šaiži kompozitorės Micos Levi muzika. Nieko daugiau – tik juoda spalva ir garsas, kurių užtenka, kad žiūrovų galvose sudygtų lūkestis pamatyti kažką išties didingo ir reikšmingo. Apdairus ėjimas.
Tai, ką pamatome vėliau, galima pavadinti scenomis iš vedybinio nacių poros, kurią čia talentingai ir įdomiai įkūnijo Christianas Friedelis iš „Balto kaspino“ ir Sandra Hüller iš „Tonio Erdmano“, gyvenimo. Jį kamera stebi atsitraukusi, bendraisiais ir vidutiniais planais, niekada nepriartėdama prie veidų, kas tampa savaip reikšminga.

Nereikia gerai išmanyti kino istorijos, kad žinotum, jog nuo pat kino atsiradimo stambus planas reiškė emocijas, vidinį pasaulį, pačią žmogiškumo esmę. O štai vidutinis planas – tai planas be savybių, objektyvus ir nesuinteresuotas. Joks. Būtent toks idealiai tinka fiksuoti blogį. Režisierius tai meistriškai išnaudoja.

Tačiau šis žvilgsnis per atstumą nėra vienintelis iškirtinis vizualinis sprendimas. Nejaukią atmosferą sustiprina buitiška, kadro gylio neturinti, dokumentiška optika, o filmui įpusėjus atsirandantis juodai baltas – negatyvinis – vaizdas su brolių Grimų pasakos apie Jonuką ir Grytutę intertekstu jau pakyla iki košmariško sapno.

Taip, suprantu, jau kelias pastraipas aptariu tik filmo stilių. Bet „The Zone of Interest“ yra toks konceptualus, kad kitaip tiesiog neįmanoma. Režisierius mąsto vaizdais ir užtikrintai vedžioja po savo sumanymą, kuris daliai Kanų kritikų pasirodė genialus, o kitiems gi pernelyg formalistinis ir pretenzingas. Bet būtent tokie, jaukiantys mintis ir po seanso dar ilgai tavęs nepaliekantys kūriniai, yra didžiausia dovana.

Atrodytų, ką ir kaip kine dar įmanoma papasakoti apie Holokaustą, o štai – prašom, įmanoma. Pasinaudojęs lanzmaniška Holokausto reprezentacijos kine strategija, kitaip tariant, nerodyti kraupių vaizdų ir palikti juos už kadro, Glazeris sukuria filmą, kuriame dirba ne tik protas, bet ir vaizduotė – šiuolaikiniame kine bene labiausiai užmigęs žiūrovų raumuo. „The Zone of Interest“ – tai nejauki vaidybinio kino ataskaita apie blogio banalumą, apie (ne)žmogiškų poelgių tamsą, į kurią netikėtame ir įsimenančiame finale, visiems laikams, nukeliauja ir patys Holokausto strategai. “

Molly Manning Walker HOW TO HAVE SEX (Kaip mylėtis)

Programa „Kritikų pasirinkimas“

Antroje pagal svarbą Kano k/f „Ypatingo žvilgsnio" programoje pagrindinis prizas buvo skirtas šiam debiutiniam filmui. Filmą „Kino pavasaris“ parodė vasario 14-os proga.

Kino kritikė AISTĖ RAČAITYTĖ: „Festivalyje aplink jį buvo gan smarkus bruzdesys, nes filmas aktualia seksualinės prievartos tema turėtų priminti Harmony Korine’o „Laukines atostogas“ ar Abdellatifo Kechiche’o kūrybą. Aš neįžvelgiau filmo teminio ar stiliaus stiprumo. Gan atgrasus filmas, kurio pagrindas – neskoningo „tūso“ Graikijos kurorte vaizdai – nuslysta paviršiumi kalbėdamas apie tai, kas reikalautų kur kas gilesnio ir nuoseklesnio psichologinio herojų pjūvio.“.

Kaoutheros Ben Hania OLFOS DUKROS (Programa „Kritikų pasirinkimas“)

GEDIMINAS KUKTA iš KANŲ k/f: „Pamatytas dar vienas konkurso filmas, tunisietės Kaoutheros Ben Hania „Olfos dukros“ („Les filles d‘Olfa“) atrodo įdomus savo idėja sulieti dokumentiką su vaidyba, maišyti faktus su fikciją ir iš visko padaryti dabar madingą hibridinį kiną.

Nenustebčiau, jei žiuri įvertintų formos sprendimą ir temos aktualumą. Tai istorija apie motiną ir keturias jos dukteris, iš kurių dvi paslaptingai pradingo. Režisierė imasi šeimos istorijos neįprastu būdu. Dingusių dukterų vaidmenis atiduoda aktorėms, motiną palieka įkūnyti tiek aktorei, tiek tikrajai motinai, o likusioms dviem dukterims patikėja vaidinti pačias save. Viską filmuoja tik interjeruose.

Moterys prisimena, kalbasi, repetuoja, atkuria skaudžius įvykius ir šis „čia ir dabar“ procesas tampa prieš mūsų akis gimstančiu filmu. Štai jums ir kino performatyvumas. „Keturios dukterys“ užkabina moterų teisių arabų šalyse problemą, fundamentalizmą, patriarchalinės visuomenės normas ir laisvę nuo jų, moterų solidarumą ir viltį, bet neišvengia ir manipuliatyvių akimirkų. “

Ir AISTĖ RAČAITYTĖ:
„„Oskaru“ nominuotos tunisietės Kaouther Ben Hania „Olfos dukterys“ („Les filles d’Olfa“) – turbūt vienas originaliausių konkurso filmų, apie kurį kalbant skamba hibridinio kino terminas. Tai dokumentinis filmas apie motiną ir keturias jos dukteris, iš kurių su ja liko tik dvi, kai vyriausios buvo užverbuotos ISIS. Filmu siekiama atsekti radikalizmo priežastis ir pasitelkiama atkuriamosios dokumentikos technika. Kai scenos tampa per skaudžios, jas vaidina aktorės. Atsakymų režisierė ieško ne tik sekdama seserų gyvenimo etapus, bet ir svarstydama apie auklėjimo bei kultūros primestą socialinį moters vaidmenį arabų pasaulyje.“

Pham Thien An GELTONAJAME ŠILKVERPIO KOKONE („Bên trong vỏ kén vàng“) 9 salė

AISTĖ RAČAITYTĖ iš Kanų kino festivalio:

„Geriausiu festivalio debiutu tapo vietnamiečio Pham Thien Ano „Geltanajamr šilkverpio kokone“ („Bên trong vỏ kén vàng“) iš programos „Dvi režisierių savaitės“. Daugiau nei trijų valandų filmas – tikras lėtojo kino pavyzdys. Tai kelio filmas, neriantis į Vietnamo istorinę ir kultūrinę gelmę, kurio kuklus siužetas veikia kaip pretekstas perteikti mistiškąją šalies pusę ir priartėti prie pamatinių būties prasmės klausimų. “

Tikrai gera šiemet tikrų lietuviškų filmų arba mūsų kooprodukcinių filmų programa.

Joje įvyks 5 ilgo metro ir 7 trumpo metro premjeros: režisierių DK Welchman ir Hugh Welchman „Kaimiečiai“ (The Peasants), Artūro Jevdokimovo „Kalėdų eglutės gyvenimas ir mirtis“ (Life and Death of a Christmas Tree), Eimanto Belicko „Karta.EU“ (Generation.EU), Ilze Kunga „Mano laisvė“ (My Freedom), Dāvis Sīmanis „Marijos tyla“ (Maria’s Silence)

Buvau autoriniame jų pristatyme – patikėkit, tikrai stiprūs!

Štai apie vieną iš sąrašo:

Kaimiečiai – tų pačiųrežisierių, kurie sukūrė „JŪSŲ VINCENTĄ“ apie Van Goghą. Esmė, kad jie kuria aliejiniais dažais tapytų paveikslų animaciją. Lietuvių tapytojai nutapė nuo 5 iki 10 % filmo. Vienam sekundės kadrui reikia nutapyti 12 paveikslų. Vienas dailininkas per dieną suspėja nutapyti tik 2 kadrus.

GEROS REKOMENDACIJOS:

TOMAS RAMANAUSKAS:

“Kino pavasaris” yra užtikrintesnis už bailį pavasarį, todėl — tik apie jį. Šių metų programa turi ryškius favoritus, tikiuosi, jiems suplanuota po penkiasdešimt seansų. Nuo savęs siunčiu linkėjimus pamatyti tokį ketvertuką:

1✺ Siaubo filmą, kuriame siaubas yra kiekviename kadre, bet jį gali tik girdėti ir nujausti. Nors Jonathano Glazerio “Interesų zonos” (The Zone of Interest) veiksmas vyksta Aušvice, pats režisierius pabrėžė, kad tuo pačiu vyksta ir dabartyje. Skaudės.

2✺ Sandrą Hüller matysite “Interesų zonoje”. Tačiau būtent “Kryčio anatomijoje” (Anatomie d’une chute) ji išblizgina aktorės amatą. Čia jos herojė keliauja per devynis teismo pragaro ratus detektyve-bet-iš-tikrųjų-santykių dekonstrukcijoje.

3✺ Niurzgiantį Paul Giamatti profesorių gerajausmėse “Svajonių atostogose” (The Holdovers). Jis priverčiamas atlapoti savo žmogiškumą prievarta į vieną aplinką sustumtoms asaboms.

4✺ Atsipalaidavusią, savą pasaulį formuojančią komediją iš Argentinos “Delinkventai” (Los delincuentes). Viskas truputį pro šoną: neišpildytas veiksmo filmo pažadas, pamirštamos detektyvo užuomazgos, šokinėjanti meilė. Tris neskubrias valandas tekančiame upelyje plauks ir banko apiplėšimas, ir svajonių, ir gamtos, ir laisvės potroškiai. Ir gal net nusnaustas posmelis.

Šie trys — nematyti, domina, noriu susipažinti:

5✺ Vaikystės traumos — suaugystės maistas “Kaupikuose” (Hoard).

6✺ Irano biurokratijos tragikomizmai “Žemiškose eilėse” (Terrestrial Verses).

7✺ Ir kiekvieno KP būtinybė aplankyti nebūtas kino šalis, pvz. man — Vietnamą “Geltonajame šilkverpio kokone” (Inside The Yellow Cocoon Shell). Mačiusieji drąsina: sapniška ir gilu, o išėjusieji: lėta ir nieko nesupratau.


Apibendrinančios rekomendacijos:

Istorijos ir liudijimai

(Filmai „Blogis (ne)egzistuoja“, „Goldmano byla“, „How to have sex“, „INTERESŲ ZONA“, „Iš kur į kur“, „Kryčio anatomija“, „Naujakuriai“, „Svajonių atostogos“, „Šventasis npagrobimas“, „Visi mes svetimi“, „Žalia siena“, „Žmogus juodumoje“.

Marco Bellochio ŠVENTASIS PAGROBIMAS (Programa MEISTRAI)

AISTĖ RAČAITYTĖ, Kanų k/f

„Patriarchai Marco Bellochio kažkodėl pasirodė svarbu šiandien į ekraną perkelti istoriją apie auklės slapta pakrikštytą žydų berniuką, į kurį ūgtelėjusį pareiškia pretenziją popiežius. Tai klasikinis istorinis filmas apie amžiną katalikų neapykantą judėjams, valdžios troškimo ir religinio fanatizmo temas.“


Maryam Moghaddam, Behtash Sanaeeha „MANO MĖGSTAMIAUSIAS PYRAGAS

Aistė Račaitytė iš 2024 m. Berlyno k/f:

„Dar viena nepamirštama herojė yra vieno stipriausių pagrindinio konkurso filmų – iraniečių „Mano mėgstamiausias pyragas“ („Keyke mahboobe man“) – centre. Senyvo amžiaus moteris, kuri vieną dieną po trisdešimt vienatvės metų ryžtingai išeina miestan, turėdama tikslą rasti gyvenimo partnerį, ir jį randa! Filmas taip drąsiai kritikuoja moralės policiją ir supriešina laimingą žmogų su savo gyventojų laimės nepalaikančia šalimi, kad pats savaime atrodo utopiškas. Tačiau čia stebuklas neįvyko – filmo režisieriai Maryam Moghaddam ir Behtashas Sanaeeha, kaip jau tampa liūdna tradicija, į savo filmo premjerą Berlyne atvykti negalėjo, nes Irano valdžia atėmė pasus ir skyrė namų areštą.

Tai dramaturgiškai taisyklingas filmas, taikliai režisuojantis žiūrovo emocijas ir sudėliojantis visus taškus ant „i“, kai pasakojimas perauga vienos moters istoriją ir prabyla apie visą visuomenę, kenčiančią nuo valdžios priespaudos. Nors man vieną vakarą tetrunkanti gaivališka dviejų personažų meilė įsimins ilgam, atrodo, kad žiuri filmas pasirodė pernelyg tvarkingas.“