Šiltasis periodas Lietuvoje sąlygoja kino teatrų tuštėjimą. Skirtingai nuo JAV ir kitų vakariertiškų šalių, kur vasarinis kino žiūrėjimas yra tradicija. Ką gi, lygiuotis į amerikonišką kultūrą sunkoka – įpročių tradicijos skirtingos…Bet gi pas mus vyrauja situacija, kad ne tik vasarą beveik nesidomima naujais filmais, bet…jų ir nėra – nerodomi nors kiek verti žiūrėti filmai. Žinoma, išimčių būtinai būna…
Didžiausias netikėtumas atsitiko praeitų metų liepos viduryje. Ekranuose pasirodė 2 „kozyriniai“ filmai – „BARBĖ“ ir „OPENHEIMERIS“. „Kozyriais“ juos pavadinu todėl, kad savo užmoju aiškiai skyrėsi nuo kitų praeitos vasaros filmų. Ir publika sureagavo! Vyko niekada mūsų šalyje vasaromis neregėtas efektas – į kino teatrus ėmė plūsti žmonės!
Ir praėjus daug mėnesių, pažįstami Vingio kino teatro darbuotojai savotiškai „su siaubu“ prisimena praėjusią vasarą. Kino teatras atrodė lyg vyktų koks „Kino pavasaris“. Žmonių gausa skyrėsi tik tuo, kad festivalis vyksta porą savaičių, o čia grustynės tikrąjo to žodžio reikšme tuomet truko net porą mėnesių! „Su siaubu“ rašau, nes atsiradus galybei darbo, eiliniai darbuotojai negauna finansinių skatinimų ir turi tenkintis suderėtu atlyginimu., nepriklausomai, jog visi bilietai išperkami. „Barbės“ pagrindinė autorė keturiasdešimtmetė GRETA GERWIG žengė į kino istoriją kaip moteris režsierė, sukūrusi daugiausiai pajamų susirinkusį filmą (1,5 mlrd $, daugiausia Warner Bros. kino studijos istorijoje ir Nr. 14 apskritai kino istorijoje) ir ant tos bangos iškilo į ką tik pasibaigusio KANŲ kino festivalio ŽIURI pirmininkės poziciją…
Kaip tik čia, prancūzų žydriojoje pakrantėje, gegužės 15-ą ir įvyko australų kino korifėjaus, po metų švęsiančio aštuoniasdešimtmetį, GEORGE MILLER dar 1979 m sukurto ir tapusio kino frančize (tarpusavyje susijusių filmų rinkinys, kuriuos sieja pirmas originalas) „MAD MAX“ naujausio filmo „Furioza: pašėlusio Makso saga“ premjera. Savaitgalyje filmas imtas rodyti visuose Lietuvos kino teatruose. Ar turi jis šansų vėl išjudinti kino mylėtojus ir pakeisti vasarišką kino teatrų tuštėjimo metą? Nors nuo gegužės 24 d. 168 mln. $ kainavęs filmas per 3 savaitgalio dienas surinko planetoje 70 mln.$, bet sujudimo Lietuvoje nesijaučia. O potencialo būti žiūrovišku jis tikrai turi – pamatyti intensyvias gaudynes dykumoje (kaip Dakaro ralyje) egzotiškomis transporto priemonėmis, manau, visai verta!
Pamenu praėjusio amžiaus devinto dešimtmečio vidurį, kai besidomintys žmonės akimis „rijo“ videokasečių turinį, nes atsirado galimybė pamatyti tai, ko nerodė sovietinės realybės kino teatrai ir televizija. Siekis buvo susipažinti su pripažintais meistrais, intelektualiais kino darbais. Bet tarp tokių filmų buvo apstu ir komercijos. „PAŠĖLĘS (arba išprotėjęs) MAKSAS“ tarp tokių buvo tikrai pastebimas. Pasidomėję išsamiau, sužinodavo, kad australų kino autorius DŽORDŽAS MILERIS yra sukūręs visą šio kovotojo už išgyvenimą trilogiją (1979, 1981 ir 1985 m.). Ši trilogija išgarsino ir padarė Holivudo žvaigžde agresyvų lietuvaičių atžvilgiu MEL GIBSON.
Nuo tų istorinių laikų australas iki 2015 m. sukūrė nemažai kino. Tačiau jam nesunku buvo suprasti, kad jo sėkmės garantas tėra vienas – „Mad Max“ išgyvenimo saga beprotiškai skriejant dykuma neprilygstamais kovos autohibridais. Ir tais metais pasirodo naujos trilogijos pirmas filmas „PAŠĖLĘS MAKSAS: ĮTŪŽIO KELIAS“. Čia karaliavo populiarusis britų aktorius TOM HARDY ir Oskaro už 2004 m. filmą „Monstras“ laureatė CHARLIZE THERON. Moterų reikšmė filme tapo vyraujanti. Deja, antro trilogijos filmo teko palaukti iki 2024 m. vidurio, gerokai primiršus kas vyko pirmąjame filme. Bene didžiausia 9 metų pauzės priežastis, kad 2017 m. Milerio prodiuserinė kompanija ėmė bylinėtis su Warner Bros. 2019 m. Dž. Mileris pareiškė, kad kartu su bendraautoriais yra parašęs 2 trilogijos siužetų seequel’us (tęsinius) bei preequel’ą (pratarmę) ir neapsisprendžia, kurį iš scenarijų pirmiausia realizuoti. Tada atslinko pandemijos metas…
Tačiau dabar turime PRATARMĘ (priešistorę) Įtužio keliui. Pirmiausia turiu nuraminti nemačiusių ankstesnių pasakojimų apie to išprotėjusio Makso nuotykius. „FURIOZA: PAŠĖLUSIO MAKSO SAGA“ nereikalauja iš anksto žinoti kas yra kas bei kas vyko anksčiau. Maža to, čia nė kvapo nėra pačio Makso (tuo pačiu ir TOM HARDY). Užtat yra labai panašus į mūsų herojų JONĄ VALANČIŪNĄ grėsmingasis DEMENTUS (akt. australas Chris Hemsworth). Labai aiškiai tekstiškai apibūdinama rodoma situacija mūsų planetos ateityje – žmonija stengiasi išgyventi Žemei virtus dykviete, kur labai trūksta maisto ir kitų būtiniausių išgyvenimui reikmių. Įsivyravusiuose smėlynuose klesti banditiškos gaujos, besikaunančios dėl įtakos. Ir tik siauručiame plotelyje yra panaši į rojų oazė, kur gyvena sveikai gyvybingos moterys. Susiklosčius nesėkmingoms aplinkybėms, maždaug dešimtmetė FURIOZA patenka vienai gaujai į nelaisvę. Ji didmoteriškai slepia oazės koordinates, apsimeta kuo reikia ir nepalūžta netekus begelbėjančios ją motinos.
Filmas žavi ne vien archaiškai inovatyvios autotechnikos vaizdais, dykumos platybėmis, bet ir siužeto aiškumu. Paaugusią Furiozą vaidina sparčiai kylanti originalaus žvilgsnio Holivudo aktorė Anya Taylor-Joy. Buvo rimtai planuojama ankstesnės Makso sagos žvaigždę Charlize Theron kompiuterinių technologijų pagalba pajauninti reikiamais 30-ia metų. Bet teko jai nuliūsti (kaip sakė pati), kad dar ne viską tos technologijos gali. Turiu pasakyti, kad lyginant Makso ir puikaus kanadiečių režisieriaus Denis Villneuve „Kopa 2“, kuriame taip pat vaidina ANYA, pašėlusio Makso pratarmės filmas man kur kas labiau patiko. Jau vien todėl. kad veiksmo eiga žymiai taikliau pritaikyta paprastam siužetui ir tik antroje FURIOZA pusėje ima reikštis veikėjų filosofavimai apie jų paskirtį anoje Žemėje. Kopa, tikriausia dėl to, kad statyta pagal rafinuotą knygą, yra perkrauta filosofavimais. O čia – paprastai ir aiškiai. Todėl veiksmo filmas žiūrisi kur kas entuziastiškiau.
„FURIOZA: PAŠĖLUSIO MAKSO SAGA“ pasižymi tuo, kad filmą gerai vertina ir kino leidinių kritikai ir žiūrovai: 288 kritikai ir 500+ žiūrovai vertina 90% iš 100% galimų . Džiugina kritikų ir žiūrovų vienybė, kas atsitinka nedažnai…
Neabejoju, jog kadrų ištraukos sudomins:
ĮSPĖJIMAS! Nevertėtų prieš seansą daug gerti skysčių, nors karštis reikalauja. Kino teatrai sudaro visas sąlygas pasyvaikščioti per 2,5 val. seanso trukmę, tačiau gali nesinorėti likti nepamačius filmo nors minutės…