Žaidimų teorija (game theory) kino filmų scenarijuose

Žaidimų teorija (game theory) kino filmų scenarijuose

Manau nevienam bus naudinga sužinoti apie tai, kaip šiuolaikinės mokslinės teorijos eksplotuojamos kino filmų scenarijuose.

Žaidimų teorija nusako dviejų ar daugiau asmenų pasirinkimą iš dviejų ar daugiau galimų variantų. Žaidimo rezultatai kiekvinam žaidėjui priklauso nuo jo ir kitų žaidėjų pasirinkimo.

Dažniausiai ši teorija naudojama detektiviniuose filmuose, kai sugavus 2 nusikaltelius pirmajam prisipažinusiam pasiūlomos nuolaidos, tuo tarpu atrajam ilgos atostogos už grotų. Geras pavyzdys "Murder by numbers" ("Just think of it as a game, whoever talks first is the winner&quotMirkt

Yra daug zaidimų teorijos variantų:
"Viščiukas" (Chicken&quotMirkt - branduolinių valstybių strategija, kurią iliustruoja filmų "Thirteen Days", "The sum of all fears" scenarijai (vienintelė galimybė laimėti branduolinį karą - jo nepradėti).

"Dominavimo strategija" - strategija, kurios rezultatas yra visada vienodas nepriklausomai nuo kitų pasirinkimo. "Ronin" - "Whenever there is any doubt, there is no doubt" (t.y. jei abejoji ar uz kampo yra tavo draugas ar priešas, kuris gali tave nusauti, šauk pirmas).

"Zero-sum games" - jei vienas laimi, kitas būtinai pralošia (rezultatas 0).

"Non-zero-sum games" - šią teoriją išplėtojo John Nash (tas pats kur gavo Nobelio premija per "A Beautiful Mind&quotMirkt, kartais ji vadinama Nash Equilibrium. Šią teoriją iliustruoja veiksmas bare tame pačiame filme, kai Nash’as svarsto, kas bus jei kiekvienas kolega norės susipažinti su blondine ir visi jie bus atstumti ne tik blondinės, bet ir jos draugių. Galiausiai padaro genialia išvadą, kad žmonės elgiasi taip, kaip naudingiau jiems ir bendruomenei.

"Kalinio dilema" ("Prisoner’s dilemma&quotMirkt - kiaip pradžioje rašyta viena iš populiariausių teorijų naudojamų filmuose. Jos esme sudaro, tai kad kiekvienam įtariamajam individualiai yra naudingiau prisipažinti ir visą kaltę suversti kitam, tačiau lygiai taip pat galvoja ir kitas įtariamasis. Prisipažinus abiems įtariamiesiems - rezultatas vienodai blogas abiems, neprisipažinus - vienodai geras abiems.

Jei bus pageidavimų būtų galima šią temą praplėsti bei papildyti kitomis teorijomis (b_u_t_terfly effect, chaos theory, gal dar ką nors rasčiau).
Ką manot apie tai?

ne kvailai prirasei, tik temos pavadinima pataisyk

linka idek kur radai? noreciau placiau paskaityt, bo kai kuriu pavyzdziu nesuprantu

O kuriai kategorijai priskiriamas "Zaidimas" su M.Douglasu ? "zaidimas delei zaidimo" ?

Pagrindinis saltinis:
http://www.gametheory.net/html/popular.html#movies
(siulau parsisiusti "Princess Bride" filmo klipuka (apie 5Mb), nepasigailesit)
Taip pat http://www.gametheory.net/html/unseen.html

daugiau informacijos:
what is Nash Equilibrium?
http://www.ozmioz.com/resources/blurbsPopCulture/nash.htm

Game theory and the Cuban missile crisis
http://plus.maths.org/issue13/features/brams/index.html

The Prisoner’s Dilemma
http://www.princeton.edu/~mdaniels/PD/PD.html?CFID=943761&CFTOKEN=
74104337&jsessionid=06303042091070574350922

Tikrai nezinau, nors sis filmas netiesiogiai pastatytas ant sios teorijos (kiekvienas Van Orton’o zingsnis yra arba numatomas arba veiksmas prisitaiko prie nauju herojaus sprendimu).
Daugiau apie si filma:
http://www.suntimes.com/ebert/ebert_reviews/1997/09/091902.html

Kiekviename filme galima rasti daly sios teorijos, taciau vienuose ji stipriai isreiksta, kituose panaudojama tik keliuose veikeju posakiuose ar veiksmuose.