Europos kino festivalis „Scanorama“
Lapkričio 6 - 23 dienomis
Didžiausias ir ryškiausias rudens sezono tarptautinis kultūrinis kino įvykis, kasmet suburiantis 40 000 kino gerbėjų. Kiekvieną lapkritį pristatome rinktinius filmus iš Europos ir kritikų numylėtinius iš kitų žemynų.
BILIETAI ir ABONEMENTAI:
Bilietai
APIE GERIAUSIUS FILMUS
Programa „NAUJIENOS IŠ ŠIAURĖS“
Dagas Johanas Haugerudas „SVAJONĖS“
Norvegas bibliotekininkas DAGAS JOHANAS HAUGERUDAS kaip rašytojas debiutavo 1999 metais. Kiek pavyko rasti, iki šiol yra išleidęs mažiausiai 4 romanus, kurie susilaukė vietinės reikšmės apdovanojimų. Lygiagrečiai jis ėmė pagal savo literatūra kurti filmus, tapdamas jų režisieriumi.
Režisierius Dagas Johanas Haugerudas baigė savo trilogiją: ankstesnės dalys – „Seksas“ ir „Meilė“ – buvo rodytos atitinkamai 2024 m. Berlyno kino festivalio „Panorama“ programoje ir 2024 m.Venecijos kino festivalyje. Trečioji dalis „Svajonės“ – 2025 m. vėl Berlyno festivalyje.
Pirmas trečiojo filmo skirtumas, jog pagrindinė filmo herojė, 17-metė gimnazistė (labai organiška ir įtikinama Ella Øverbye, anksčiau vaidinusi Haugerudo filme „Atsargiai – Vaikai“) daug pasakoja apie savo jausmus ir būseną. „Svajonės ir prasideda aukštų laiptų vaizdu, kurie vėliau filme įgaus ryškią simbolinę prasmę. Iškart kamera nukreipiama į dangų ir mergina aiškina, jog jaučiasi taip, kad kūnas yra žemėje, o visa kita – debesyse. Ir tas viskas, ką ji įsivaizduoja, jaučia gali nukristi iš debesies ir lietus tai nuplaus. Ji sako, kad „gyvenimas tarsi pabiręs į šipulius. Vėliau jos jausmingos savianalizės filme jau yra rodomos ir vaizdu.
O situacija ne reta – mokinė įsimyli naująją pranzūzų kalbos mokytoją, simpatišką mulatę. Taip filme ir stebime ant beprotybės ribos pakibusius gimnazistės Johanės jausmus.
Galima sakyti, kad nuolatinis moksleivės jausmų bei dėl jų realizavimo daromų veiksmų styebėjimas labai turėtų tikti bendraamžėms žiūrovėms ar studentiško amžiaus merginoms. Bet galiu drąsiai teigti, kad ir bet kuriam arthousinio kino mylėtojui, merginos išgyvenimų eskalacija bus įdomi. Tačiau ypač patrauklu turėtų tapti, kai įsijungus į veiksmą Johannės močiutei ir mamai, situacija iš grynojo jausmingumo persikelia ir į taiklaus pajuokavimo zoną. Mat, merginai nuoširdžiai ir atvirai aprašius savo jausmus ir pastangas siekti savo tikslų, jai artimiausių moterų reakciją stipriai keičiasi. Dagas Johanas Haugerudas akivaizdžiai nuveda mus link Woody Allen dialogų ir siužetų stilių. Į iki tol buvusį jautrumą ir išgyvenimus imi žiūrėti su nepaslepiama šypsena. Ir tiesiog gera, kad Johannės jausmų polėkis ir su juo susiję nuotykiai, padėjo jai įgauti artimesnį ryšį su motina
Neabejoju, kad atsiradęs Johannės santykiuose bei filmo moterų (vyrai – tik šmėsteli čia epizoduose) požiūriuose žaismingumas įgalino Berlyno kino festivalyje pelnyti geriausio filmo Auksinį lokį
„SEKSAS“ – kalbėjimosi filmas. Tarsi teatrui skirta pjesė yra nufilmuota. Ir labai aiškiai juntamas stiprus literatūrinis pagrindas. jaunatviškas, kokių 45-erių kaminkrėtis pasakoja savo šefui betarpiškame pokalbyje, kad neseniai, patikrinus kliento namo kaminą, šis pasiūlė pasimylėti. Kaminkrėtis aiškina, kad jį pagavo žingeidumas pabandyti tai, ko niekada nedarė. Į klausimą, ar pasakojo žmonai, jis patikino, jog nematęs reikalo slėpti savo šio nuotykio. Žmona, atsieit, reagavusi visai ramiai ir scenos neiškėlė. Bet ar tikrai taip bus ir toliau? Va, čia ir susidaro filmo, kuriame visi aiškinasi savo abejones ir nuostatas siužetas, kyla žodinės dramos. „SEKSAS“ – filosofinė komedija, kurioje seksas vaizduojamas per daugiabriaunį ir įvairialypį požiūrį.
„MEILĖ“. Filmo centrinė figūra – daili, tiesa gana originalios veido išraiškos, jauna urologė. Jauna, kaip pasžiūrėsi… Ji aiškiai supranta, kad biologinis laikrodis įsismarkavęs, o antroji pusė dar neatsirado. Kasdien ji susiduria su pacientais, užpultais rimtos vyriškos ligos ir profesionaliai juos ramina. Tačiau savųjų reikalų tvarkymas jai taip sklandžiai nesiseka.
Filme mažiau humoristinės sudedamosios nei „SEKSE“. Todėl jau čia, kaip panašumą tenka atmesti Woody Alleną. Bet Eric Rhomer – puikiausias rodmuo, ieškant į ką panašus filmas. (Suprantu, kad naujesni kino mylėtojai jo jau ir nebežino, deja…). Situacija veja viena kita, apstu netikėtų posūkių. Nemanau, kad filmas prailgsta. Tiesa, viena žiūrovė po seanso komentavo, kad filmas… informatyvus apie gėjų sekso technologijas. Taip, to yra. Netenka abejoti, kad filmo autorius homoseksualus.
Stengiamasi jautriai parodyti, kad visi mes žmonės, visi turi jausmus ir visi ieško artimojo šilumos. Vyriškis, kurį galėtume kaltinti dėl paleistuvavimo irgi finale prašys draugo, kad leistų tik atsigulti šalia ir pabūti drauge situacijoje, kai jokio santykiavimo jau negali būti…
„SVAJONĖS“
Berlinarės geriausio fiilmo AUKSINIS LOKYS
„Labai džiaugiuosi, kad pavyko viską sėkmingai užbaigti. Tai buvo ilga ir sunki kelionė. Sukurti šiuos tris filmus nebuvo taip sunku, bet juos išleisti taip greitai – buvo. Pripažįstu, trilogija neturėjo baigtis „Svajonėmis“. „Meilė“ iš pradžių buvo planuojama kaip šio triptiko pabaiga“, – spaudos konferencijoje pažymėjo režisierius.
„SVAJONĖS“ pasakoja apie septyniolikmetės Johannos pirmąją aistringą meilę. Ji beprotiškai įsimyli savo prancūzų kalbos mokytoją mokykloje. Bandydama užfiksuoti šią pirmąją meilę, ji išlieja savo stiprius jausmus ant popieriaus – sąžiningai ir atvirai.
Jaunos merginos raštai ir patirtys, parašyti su tokia aistra ir meile, verčia mamą ir močiutę apmąstyti asmeninį gyvenimą, prisiminti jaunystės klaidas, praleistas galimybes, pirmąją meilę.
Režisierius pažymi, kad Johannos vaidmenį norėjo parašyti specialiai aktorei Ellai Overbye, kuri jau vaidino ankstesniame jo filme „Saugokitės vaikų!“. Ji vaidmenyje atrodo nepaprastai natūraliai.
Kituose savo filmuose Haugerudas taip pat apmąsto, kokia turėtų būti meilė. Jo požiūris į žmonių santykius toli gražu nėra romantizuotas ar idealistinis, tačiau jis daug sąžiningesnis nei supaprastintų melodramų, ir būtent todėl toks įkvepiantis ir pakylėjantis. Nereikia bijoti stiprių jausmų, taip pat nereikėtų bijoti jais dalintis; gyvenimas vertas gyvenimo, klaidų, klupimo, bet visada judėjimo į priekį.
Režisierius aiškina, kad jo trilogijos tikslas buvo „pažvelgti į tas pačias temas iš skirtingų perspektyvų ir kad visi trys filmai atrodytų visiškai skirtingai, bet tuo pačiu metu sukurtų įspūdį, kad jie visi yra vienos visumos dalis“.
GALIMA PAMATYTI SCANORAMOJE:




































































































