J. Kosinski „F1 FILMAS“

F1 aukščiausios klasės automobilių sporto šaka, kurioje pritaikomi progresyviausi technologiniai pasiekimai. Vairuotojai yra aukščiasio lygio plento lenktynių kategorijoje ir vadinami pilotais, o jų valdoma pažangiausia autotechnika vadinama bolidu. Galima drąsiai pasakyti, kad ir „F1 filmas“ yra aukščiausio profesionalumo kino meno lygio. Tačiau neapsigaukime – paminėtas kino menas čia atstovaujamas TIK technine sritimi.

Matant vaizdą, atrodo, kad filmo herojus, autosporto veteranas Sonis Hajesas, charizmatiškai įkūnijamas megažvaigždės BRAD PITT, išties lekia trasa, lenkia tuos, kuriuos siekia aplenkti, kad būtų nugalėtojas, na, ir daužo savo automobilį, kai persistengia. Nesunku suvokti, kad kino kameros įmontuotos už lenktynininko šalmo, šalia jo ar ant šalmo, kažkur prie rato ar bet kur kitur, kad tik gautųsi kuo natūralesnis vaizdas. Ir išties, kai filmo finale, komanda teigia, kad Hajesas „skrenda asfaltu“, tokį įspūdį patiria ir žiūrovas.

Vien dėl amą gniaužiančių greičių, labai betarpiškai atrodančių avarijų „F1 filmą“ neabejotinai dera rekomenduoti pamatyti. Šiame filme vykstančios lenktynės realiai buvo filmuojamos savaitgaliais, kai vyko tikrosios F1 batalijos realiose pirmos formulės trasose – Silverstouno, Monzos, Hungaroringo, Monaco, etc. Dėl reginio solidumo, lyg tarp kitko vilkėdami lenktynininko kombinezoną pasisveikina su Soniu Hajesu dukart pasaulio čempionas ispanas Fernando Alonso, keliomis sekundėmis ilgiau filmo veikėjų komandoje matosi imantria šukuosena pasipuošęs 7 kartus F1 čempionas britas Lewis Hamilton, beje sutikęs būti filmo prodiuseriumi. Išgalvotas lenkynininkas Hajesas trasoje lenkia dabartinį pasaulio čempioną olandą Max Verstappen. Todėl logiška, kad birželio viduryje Niujorke įvykusioje filmo premjeroje, šalia aktorių, dalyvavo ir tikrieji F1 pilotai.

Bet „F1 filmas“ nepanašus į dokumentiką, todėl jame yra turintis intriguoti žiūrovą dramatinis siužetas. Negalima sakyti, jog jis nepagavus, jog nesistengta dramatizuoti lenktynininkų komandų narių ir jų pačių santykius. Deja, šioje srityje pasiekimai kur kas kuklesni – siužetas primena didžiulę holivudinę klišę. Ją stipriai „paramsto“ neeilinė Brado Pitto charizma. Tačiau to neužtenka, jog sakytum, kad herojų intriga nors kiek panašėja į lygį, kurį siekia techninė filmo pusė.

Natūralu, jog tokio filmo režisieriumi tapo JOSEPH KOSINKSI. Jis labiausiai žinomas kaip paskutinės Tom Cruise išgarsinusio filmo „Top gun“ paskutinės 2022 m. versijos „Asas Maverikas“ („Top gun:Maverick“). Ten režisierius galėjo susiformuoti kaip persekiojimo, lenktynių vaizdų kūrėjas. Tik ten Tomas pikiravo naikintuvu mažiau logiškai nei dabar atrodo, jog vairuoja F1 bolidą Bradas Pittas. Beje, režisieriaus planuose yra šių abiejų superžvaigždžių apjungimas būsimame jo filme, jeigu tik „F1 filmas“ bus komerciškai sėkmingas.

Nors siužetas sukaltas iš dirbtinių konfliktėlių ir veikėjų nesutarimų yra paviršutiniškas, nesutikčiau su kai kurių F1 fanų teiginiais, kad nesąmoningas. Sekant pirmos formulės čempionatą neretai pasitaiko arši konkurencija tarp abiejų vienos komandos pilotų, būna aštrių apsižodžiavimų po lenktynių net prie liudininkų, nekalbant, kad kitos komandos atstovui siekiama užduoti per ausį. Tas stengiamasi atspindėti ir šiame filme. Nors gaunasi dirbtinis sportiniais mastais senyvo lenktyniniko-kaubojaus, kaip Sonis Hajesas pavadinamas filme, konfliktas su didžiai perspektyviu jaunuoliu Joshua (akt. DAMSON IDRIS), bet žiūrisi įdomiai. Juolab, kad netenka ilgai svarstyti jų santykių banalumo, kai tą užgožia kvapą gniaužiantis lenktyniavimas trasoje.

Nepatiko jaunuolio motinos vaidyba. Nei šioks nei toks mimikavimas. Pagrindinė komandos inžinierė, jauna gražuolė Keit (akt. Karry Condon) tarsi nulieta romantiškam santykiui su pagrindiniu herojumi. Tačiau taip pat nelogiškas aktorės pasirinkimas. F1 bolidai tinkamose tam trasose yra viršiję 370 km/h greitį. Bet toks rodiklis – ne esmė. Svarbiausia, kaip veikia aerodinaminės automobilio prispaudimo prie asfalto jėgos posūkiuose. Dėl to ypatingai svarbus aerodinamikos konstruktoriaus vaidmuo. Vargu bau, ar tokiose pozicijose galėtų būti jauni žmonės, kaip Keit. Kiek supratau, kad ji ir pitstope ratą keičia? Čia jau nesąmoningas aspektas, nes konstruktorius niekada specialiai nesitreniruos šiai operacijai…

O štai susigalvotos F1 komandos vadovo vaidmenyje ispanų kino veteranas JAVIER BARDEM jaučiasi kaip žuvis vandenyje. Tikras atjaunėjęs Flavio Briatore (legendinis F1 komandų vadovas).

Filmo autoriai stengiasi paryškinti amžiaus takoskyrą tarp komandos narių netgi muzikiniais intarpais. Štai, kai rodomas Sonis, skamba Led Zeppelin ar Queen. O matant Džošua, girdisi anam amžiui nežinomi reperiai Roddy Rich, Don Toliver, Myke Towers, dainininkė Raye. Reikia nusistebėti, kad perkopęs šešiasdešimtmetį Bredas Pitas visai netūraliai atrodo vaidindamas bolido pilotą-veteraną. Tik šalmui suspaudus jo galvą, išryškėja raukšlės. O šiaip – jaunatviškumo įsikūnijimas! Tomas Kruzas paskutinėje „Neįmanomoje misijoje“ jau atrodė senstelėjęs tokiam filmui.

Taigi, „F1 filmas“ turi du ryškius kozirius: techninis lenktyniavimo vizualus parodymas (mano nuomone, stipriai pralenkiantis tos srities naujausius filmus „Le Manas"66“ ir „Ferrari“ (čia, žinoma, svarbiausia biografinė drama, ne lenktynės)) ir BRAD PITT charizma. Dėl to verta pamatyti filmą ir nekreipti dėmesio į siužeto banalumą.

Seansai:

https://www.forumcinemas.lt/event/310320/f1_filmas#section-shows

https://www.apollokinas.lt/event/4806/f1_filmas?theatreAreaID=1024&dt=03.07.2025












o tiek kritikos gavo apple už shameless promotion šito filmo. bet dėl brad pitt charizmos visgi norisi pažiūrėti, nors aš ir ne motomanas. bet na, kito tokio kaip Pitt nėra.

kertuk, ar tu vienintelis likęs aktyvus narys bangoje? Šiaip tai visai smagu išvystį kažkokį pažįstamą ‘veidą’ kuris vis dar čia.