Corneliu Porumboiu ŠVILPAUTOJAI (2019 m.)

Corneliu Porumboiu ŠVILPAUTOJAI (2019 m.)

JONAS ŪBIS:

"Ironiškojo Corneliu Porumboiu filmo "Švilpautojai" (LRT, 30 d. 23.15) pagrindinis veikėjas – korumpuotas Bukarešto policininkas (puikusis Vladas Ivanovas) – atvyksta į gražiąją La Gomeros salą, norėdamas sutvarkyti vieną iš savo nešvarių reikalų. Tam policininkas turi išmokti vietinę švilpimo kalbą, kuria bendrauja banditai. Policininkas pasirengęs viskam, kad pelnytų lemtingos moters Gildos (Catrinel Marlon) meilę. "Švilpautojai" – tai dinamiškas, ironiškas reginys, kai stebina kiekvienas siužeto posūkis, tai kinas, suteikiantis patį tikriausią laimės pojūtį, nes režisierius jaučiasi visiškai laisvas ir spjauna į šiuolaikinio kino madas bei kryptis, cituoja tai, kas jam patinka, ir tiesiog virtuoziškai į film noir apdarą įvelka filosofinę refleksiją apie meilę, kuri priverčia keisti save, o kartais net ir pasaulį. Paneigdamas pragmatišką mafijos amoralumą bei apsimetėlišką įstatymo sargų moralumą, Porumboiu ir jo herojus siekia būti laisvi nuo visuomenei primestų taisyklių."

Antrą kartą pasižiūrėjus šį puikų filmą, finaliniai sprendimai nepasirodė idealūs. Logiška, kad prokurorė Magda asmeniškai ėmė sekti Kristi mamą, nes čia jau ne tarnybinių funkcijų vykdymas, o personalinis noras gauti žadėtus pinigus. Bet, kaip ji pržiopso Džildos vizitą, net vertinant, kad apie jos egzistavimą galėjo nežinoti, neypatingai, sakyčiau, gerai surežisuota. Po skambučio turėjo matyti kiemą ir situaciją reikėjo aštrinti. Gal Džilda tik greičio dėka būtų pabėgusi iš tos vietos.

Kai Magda suranda Džildą prie ligoninės, vėlgi vienos iš jų atsikratymas galėjo būti surežisuotas, o ne apsiriboti šūviu už kadro…

Ir silpniausia vieta, kai Kristi perbloškiamas slaptojo policininko. Tas užlėkimas ant jo atrodė nelogiškai. Nebent Poromboiu teigtų, kad Kristi pats šoko ant mašinos (kodėl tada reikėjo, kad pasitaikytų būtent policijos sekėjas už vairo?!)…

Šie pastebėjimai jokiu būdu nemenkina"ŠVILPAUTOJŲ". Nuostabus kinas…

Nemažai prirašiau. Tačiau pasižiūrėjus filmą, tikrai knietės sužinoti iš režisieriaus apie filmo kūrimo peripetijas:

https://www.7md.lt/kinas/2020-03-06/Kuo-maziau-pinigu-tuo-geriau

Filmą visada galima pasižiūrėti: https://zmonescinema.lt/filmas/svilpautojai-the-whistlers
-2019

Švilpautojai savo tematika tarsi neskirtas linksminti, žavėti, tačiau išmanantieji kino meną neišvengiamai turėtų įvertinti jo lygį ir profesionalumą. Akivaizdus faktas, jog "Kino pavasaris" siūlo savo žiūrovams galybę išskirtinių, iškilių filmų, geriausių, kokie tik yra sukurti per metus. Tačiau, jei reikėtų pasakyti, koks filmas per pandeminį dviejų metų laikotarpį festivalyje man paliko ryškiausią įspūdį, minėčiau "Švilpautojus". Po 2020 m. internetinio "Kino pavasario" teliko tik apgailestauti, jog "ŠVILPAUTOJAI" dingsta iš Lietuvos. Neatrodė, jog kada nors teks savo rašinėliu rekomenduoti jį. Ir va, Kalėdos, kinomaniška dovana po eglute! Nepamirštami filmo personažai – išradingi, protingi ir, kaip ir dera film noir žanrui, nedori.

Taip, filmas atsigręžia į klasikinį JAV praeito amžiaus šeštojo dešimtmečio pradžioje išpopuliarėjusį žanrą. Dabar galima rasti jo atšvaitų ankstesniuose Tarantino, Brian de Palma, Scorsesės ir pan. filmuose, tačiau tokio grynuolio, kaip "Švilpautojai", aptikti šiuolaikiniame kine sunku. Kaip ir pamatyti, kad kandžiu humoru prisidėjęs prie Rumunijos Naujosios kino bangos suklestėjimo, kuri prieš dešimtmetį ėmė diktuoti madas Europoje, Corneliu Porumboiu naujausiame savo filme ners į kitokio stiliaus sarkazmą ir ironiją jau film noir žanre…

Privalu trumpai žvilgterėti į šį žanrą. Kaip minėjau, prieš kokius 7 dešimtmečius suklestėjęs žanras buvo tarsi reakcija į optimistiškus Holivudo miuziklus, komedijas. JAV kino pramonė išradingai sugebėjo pasinaudoti keleto Amerikos detektyvinės literatūros autorių kūryba, iš kurių išsiskyrė Dashiell Hammet ir jo pasekėjas Raymond Chandler. Būtent Hammetas pasinaudojo savo darbo garsiojoje Pinkertono detektyvų agentūroje patirtimi ir pirmasis ėmė rašyti romanus, kurių veiksmas vyksta konkrečiame nusikaltėlių pasaulyje, atskleidžiami gangsterių psichologija bei įpročiai ir beveik nutrinama riba tarp nusikaltėlių ir policininkų. Personažai buvo ciniški, visą pasakojimą gaubė niūri atmosfera, pasaulio vizija buvo juoda. Romanuose dominuoja tyrimas – veiksmas, nėra nei gėrio, nei blogio, viskas absurdiška ir galima ginti nebent tik savo garbę ir vyriškumą. Režisieriaus John Hustono sukurta romano "Maltos sakalas" ekranizacija tapo vienu pirmųjų film noir pavyzdžių. Chandleris sukūrė idealų būsimo juodojo kino herojų detektyvą Filipą Marlou. Autoriai tiksliai pataikė į tvyrojusias JAV visuomenėje baimes, pasitelkė įvairiausias metaforas ir kūrė vadinamuosius juoduosius filmus.

Sakytume – vyriškas kinas. Tačiau jame būtina "lemtinga" moteris, tarptautinėje terminologijoje įvardijama kaip "femme fatale" – šaltakraujiškai planuojanti filme vykstančius nešvarius darbelius. Feministės yra pateikusios tokį femme fatale apibrėžimą:"stipri moteris, įkalinta vyrų dominuojamame pasaulyje, pasirengusi pasinaudoti savo seksualumu kaip ginklu". Iš tiesų, niekad kino istorijoje moterys nebuvo tokios dominuojančios, erotiškos ir nepriklausomos…

Grįškim prie "Švilpautojų". Filmo pagrindu, parašytu ir pavadinime, yra specifinis švilpavimas. Tai sena kalba, kuria susikalbėdavo Kanarų salose gyvenę guančiai, pirmieji šių salų gyventojai. Jie nematydavo vienas kito per kalnagūbrius, o švilpimas yra efektyviau nei rėkavimai. Ar gali geresnę konspiraciją įgyti šiuolaikiniame skaitmeniniame pasaulyje pašnekovai, įvaldę šią kalbėjimo techniką?!

Pusamžis pliktelėjas kostiumuotas vyras plaukia keltu į nenusakomo grožio La Gomeros, vieną iš Kanarų salų skambant puikiai Iggy Pop dainai. Čia jį priima išskirtinio žavesio moteris. Režisierius tarsi suprasdamas, kad gražuolė "išmuša iš vėžių" žiūrovą, nes nebematai gamtos peizažų, o negali atitraukti akių nuo merginos, taip ir pavadina pirmą filmo skirsnį – DŽILDA. Kadangi atsikvošėti nuo jos, bei tolimesnių siužetinių žingsnių sunku, pasidomėjau, kas čia per aktorė. Catrinel Marlon gimė Rumunijoje. Turi ir itališko kraujo. Iki 16-os aktyviai sportavo, pastūmėta tėvo, olimpinio bėgimo su kliūtimis čempiono. Vėliau persikėlė į Romą. Dirbo modeliu net pas Armani. Užsiėmė dar ir fotografija, o tapyboje pasiekė tiek, kad atidarė savo galeriją. Kaip dizainerė kūrė rankines. Vaidino teleserialuose. Grįžusi į Rumuniją, jau būdama 35-ių (duokite tiek!) suvaidino pirmą tokį ryškų vaidmenį. Nors pradžioje neatrodė, kad ji tokia siužetiškai svarbi filme. Ką gi, apie femme fatale kalbėjome…

Svarbiausias jis – policijos veteranas Kristis (akt.Vlad Ivanov), visada dėvintis švarką ir besielgiantis labai ramiai. Tačiau jau nuo pirmų minučių, suvokiame, kad jis žaidžia dvigubą žaidimą, dalindamas save tarp teisėsaugos ir mafijos, o galiausiai suprasime, kad gal ir koks keturgubas yra jo "žaidimas"…
Rodomas siužetas tikrai prikaustys prie sofos…

Rumunas Corneliu Porumboiu yra tamsiųjų arkliukų meistras. Toks jis tapo man prieš gerą dešimtmetį, kai lyg repertuarą užpildantis "12:08 į Rytus nuo Bukarešto" sukėlė tikrą įspūdžio furorą. Vos ne "Dviračio žinių" stilistikoje kurtas filmas-satyra, tapo anuomet tikru "Kino pavasario" atradimu ir netikėtai vienu iš geriausių festivalyje.

"Švilpautojai", panaudojant žargonišką slengą – afigieno lygio film-noir. Negalima pasakoti kas ten vyksta, reikia būtinai pamatyti! Nestokojęs humoro ir anksčiau, šįkart, atrodo, kad jis smaginasi su kiekvienu epizodu. Jo juokai aštrūs ir taiklūs, dažnai kylantys iš atpažįstamų filmų kadrų perkūrimo. Pirmą kartą Porumboiu filmuoja ne tik gimtojoje Rumunijoje, bet ir Kanarų salose bei Singapūre. Mozaikos principu dėliojamas pasakojimas iš pradžių gali trikdyti, bet po truputį visi pasakojimo elementai susirenka į vientisą istoriją.

Užbaigsiu nuo ko pradėjau – garso takelis filme jeigu ir fonas, tai labai ryškus. Leitmotyvu tampa klasikinė Žako Offenbacho "Barkarolė", atliekama operos įžimybės Anos Netrebko. Kai tik yra pauzė tarp dialogų, girdime ir Latvijos pasididžiavimą Elina Garanča atliekant Normos ariją. Skamba Carmina Burana, Mocarto Figaro vedybos, Štrauso valsai, Radeckio maršas. Ir tai šalia kvapą gniaužiančio savo įdomumu kriminalinio siužeto!

Nepraleiskite detektyvinio kino gerbėjai!