Kaip teisingai užduoti klausimą IT klube, kad sulauktum išsamaus atsakymo?

Kaip teisingai užduoti klausimą IT klube, kad sulauktum išsamaus atsakymo?

[quote]LT: “Tam, kad teisingai užduotum klausimą, reikia žinoti didesniąją dalį atsakymo”
EN: “In order to ask a question you must already know most of the answer”
Robert Sheckley, “Ask a Foolish Question”, 1953, https://blogs.drweb.com/node/176
[/quote]

Trumpai

IT klube galioja taisyklė: "Kaip paklausi – taip ir atsilieps". Todėl prieš sukurdamas naują temą ir užduodamas klausimą, tu turėtum atlikti namų darbus: pasinaudoti paieška čia ir internete, peržiūrėti produkto žinyną bei dokumentaciją, pasižiūrėti gamintojo FAQ tinklapį. Savo temos pavadinimu turi nusakyti problemos esmę, o kartu su klausimu turi pateikti išsamią informaciją apie naudojamą kompiuterį, operacijų sistemą, programos versiją ir nurodyti, ką jau bandei daryti spręsdamas problemą. Tik tuomet gali tikėtis deramo IT klubo narių dėmesio savo temai ir normalaus atsakymo.

Kam reikia šio keisto patarimo?

Šis patarimas yra reikalingas IT klubo naujokams ir kitiems čia tik kartas nuo karto užklystantiems, jeigu jie:

  1. Tikisi sulaukti žinovų susidomėjimo savo užduotu klausimu.

  2. Norėtų gauti normalų atsakymą į užduotą klausimą.

Jeigu nei vienas iš šių punktas nedomina, toliau šio patarimo skaityti nereikia.

Kodėl IT klube yra kitaip negu pas likusius normalius žmones?

IT klube yra tvarka, kuri patinka IT profams, nes kitaip jie čia nesilankytų. Dabar IT profai čia jaučiasi gerai ir todėl iš jų galima tikėtis pagalbos. Šiaip jau IT profai viešose vietose jaučiasi prastai, jie taip pat labai prastai jaučiasi, kai tenka bendrauti su paprastais žmonėmis, nes IT profai yra pripratę bendrauti su kompiuteriais arba su kitais IT profais. Nuolatinis bendravimas su kompiuteriais ir IT profais palieka tam tikrą antspaudą ir todėl IT profai ima visai be reikalo tikėtis, kad ir paprastas žmogus sugebės užduoti klausimus tvarkingai, pateikdamas visą reikalingą informaciją ir išdėstydamas ją logiškai. Temos pavadinimas ar klausimas, kurio negalima suprasti iš pirmo žvilgsnio, yra nevertas IT profų dėmesio ir vienintelis dalykas, kodėl jie visgi gali atsiliepti į jį, tai tik noras klausiantįjį pasiųsti skaityti klubo taisyklių arba dar toliau. Jeigu nenori, kad tave tiesiog kur nors pasiųstų, susipažink su IT klubo taisyklėmis temoje http://www.biteplius.lt/lt/2forum.showPosts/283046.461-=(455352696 arba bent jau su šiuo patarimu.

Kodėl geriau parašyti žinutę specializuotoje temoje, o ne kurti naują temą?

Neskubėk kurti naujos temos kaip akis išdegęs. Jeigu esi naujokas IT klube, būtinai peržiūrėk temą “IT patarimai” http://www.biteplius.lt/lt/2forum.showPosts/331002.461-=(1892826251. Čia rasi išvardintas specializuotas temas, kurios yra nuolat vystomos, kurias prižiūri jas sukūrę arba priskirti IT profai. Pirmiausia, tokios temos pradžioje, dažniausiai, jau pačioje pirmojoje žinutėje, tu gali iškart surasti atsakymą į tau rūpimą klausimą. O jeigu atsakymo iškart nerasi, bet parašysi naują žinutę vienoje iš tokių temų, tau nereikės galvoti temos pavadinimo, kuris pritrauktų IT profus, nes visi besidomintys šia tema tavo žinutę pamatys.

Jeigu neradai tau tinkamo IT patarimo ar dedikuotos temos, peržiūrėk naujausių temų sąrašą IT klube, bent kelis puslapius – jeigu tai šiuo metu aktuali tema daugeliui, tikriausiai, jau tokia tema bus sukurta ir tau reiktų su ja susipažinti ir rašyti savo žinutę jau sukurtoje temoje.

Ką reikia padaryti, prieš sukuriant naują temą?

Jeigu visgi nutarei sukurti naują temą, tau reikės atlikti namų darbus. IT profai savo laisvalaikio nemėgsta praleisti mokydami naujokus IT pagrindų. Todėl jie tikrai nespręs problemos už tave. Tu pats turėsi spręsti savo problemą, o IT profai dalins patarimus, nes toks yra darbo pasidalinimas IT klube. Jeigu tau reikia, kad kažkas kitas išspręstų tavo problemą – samdyk IT profą, mokėk jam pinigus ir problema bus išspręsta. Jeigu manai, kad galėtum išspręsti problemą pats, imkis ją spręsti, atlik namų darbus, o tada jau sukurk temą ir užduok klausimą.

Prieš sukuriant naują temą ir užduodant klausimą, atlik tokius namų darbus:

  1. Pasinaudok IT klubo paieška, pamėgink surasti panašų anksčiau užduotą klausimą arba panašią situaciją ir perskaityk diskusiją ta tema. Taip, paieška veikia prastai, o temos dažnai būna ilgos ir nuobodžios, bet nieko nėra blogiau kaip IT profams užduoti tą patį nusibodusį klausimą, kurį jie čia mato beveik kiekvieną dieną.

  2. Pamėgink surasti atsakymą naudodamas Google, Live Search, Yahoo ar dar kokią nors rimtesnę paiešką internete. Jeigu nebūsi atlikęs šios namų darbų užduoties, tave pasiųs tiesiai į paiešką arba iškart toliau. Ir teisingai padarys, nes IT profai mano, kad tik visiškas kvailys ir tinginys nebando surasti atsakymo naudodamasis paieška internete.

  3. Paieškok atsakymo produkto žinyne, dokumentacijoje, gamintojo tinklapyje esančiame FAQ ar žinių bazėje. Jeigu to nepadarysi, greičiausiai gausi labai trumpą atsakymą, kurį sudarys viso labo keturios raidės: RTFM. Tai būtų labai normalus IT profo atsakymas, kuris reikš "Read This fcuking Manual".

  4. Susisiek su paslaugos tiekėjo, gamintojo ar pardavėjo pagalbos tarnyba, nes IT profas nėra linkęs daryti kito IT profo darbo, kurį pastarasis turėtų atlikti pagal tavo turimos sutarties sąlygas. Be to, tai greitesnis ir tiesesnis kelias sprendžiant tipinius klausimus.

  5. Jeigu yra galimybė, palygink susijusius nustatymus su draugo, pažįstamo ar kaimyno, kuris naudoja tokį pat produktą ar paslaugą.

Apie atliktus namų darbus neužmiršk parašyti žinutėje, kurioje užduosi klausimą. Tai parodys IT profams, kad ne tik atlikai namų darbus, bet ir kad pats žadi spręsti problemą, o ne mėgini visą darbą suversti kitiems.

Koks turėtų būti temos pavadinimas?

Temos pavadinimas yra tavo vienintelė galimybė pasikviesti į savo temą reikiamos srities IT profus. Tau reikia viena eilute nusakyti problemos esmę ir įvardinti pakankamai detalių. IT profai yra labai specializuoti ir net neperžiūri jiems neįdomių temų, o taip pat tų temų, kurių pavadinimas yra labai bendras ir pakankamai tiksliai neįvardina problemos. Parašęs beviltišką temos pavadinimą, susilauksi tik vieno lankytojo – moderatoriaus, kuris užrakins tavo temą.

Temų pavadinimų pavyzdžiai:

Beviltiškas: HDD

Kvailas: Kas galit patarti dėl HDD pirkimo?

Vidutiniškas: Kokį pirkti antrą diską?

Geras: Kokį pirkti antrą diską senesniam kompiuteriui: išorinį ar vidinį?

Labai geras: Kokį pirkti antrą diską senesniam kompiuteriui už ~350 LTL: išorinį/vidinį, SATA2/USB/FireWire?

Beviltiškas: H E L P!!! NEVEIKIA VIRTUALI MAŠINA! PADĖKIT KAS NORS GREITAI!!!

Kvailas: Klausimas dėl Microsoft Virtual PC 2007 SP1

Vidutiniškas: Virtual PC 2007 SP1 virtualios mašinos problemos su tinklu

Geras: Virtual PC 2007 SP1 virtuali mašina neišeina į internetą

Labai geras: Problema su Virtual PC 2007 SP1: Windows Server 2008 virtuali mašina negali išeiti į internetą

Kaip reiktų tinkamai suformuluoti klausimą?

Jeigu tu nepasivarginsi aiškiai užduoti klausimą, tai kodėl kažkas turėtų vargintis rašydamas tau atsakymą? SMS žinučių rašymo stilius IT klube nėra toleruojamas. Rašyk naudodamas skyrybos ženklus ir lietuviškas raides. Subrendę IT profai nesivargina šifruoti neaiškaus klausimo, o tiesiog jį ignoruoja.

Žinutėje, kurioje tu užduodi klausimą:

  1. Aiškiai ir tiksliai aprašyk problemos simptomus chronologine tvarka (t.y., kas nutiko pirma, o kas po to).

  2. Išsamiai apibūdink aplinką, kur yra problema: nurodyk pagrindinius kompiuterio parametrus, naudojamą operacijų sistemą, taikomąją programą, tikslius jų versijų numerius bei įdiegtus pataisų paketus.

  3. Aprašyk, ką jau patikrinai ir padarei bandydamas spręsti problemą ir kokie buvo rezultatai.

  4. Nurodyk, kokius testus ir kokia eilės tvarka darei.

  5. Paminėk, kokie pakeitimai kompiuteryje ar programinėje įrangoje ar jų konfigūracijoje buvo daromi neseniai, prieš gedimą.

Žodžiu, užduodamas savo klausimą, pasistenk iš anksto atsakyti į galimus klausimus ir patikslinimus, kuriuos tau norėtų tokioje situacijoje užduoti IT profas. Jeigu informaciją iš tavęs teks išgauti per jėgą, užduodant daugybę papildomų klausimų, daugelis IT profų tiesiog numos ranka ir imsis kitų temų, kuriose diskutuoja mandagesni ir sukalbamesni pašnekovai. Mandagumas niekuomet nesukelia priešiškumo, o kartais netgi pagelbėja.

IT klube nepriimami pasiteisinimai dėl nepadarytų namų darbų prieš užduodant klausimą, skundai apie neveikiančia ar reikiamų rezultatų negrąžinančią paiešką, aiškinimai kad tu esi beviltiškai žalias šioje srityje ir kad visiškai neturi laiko. Visus tuos dalykus tu gali pasakoti savo močiutei, o ne čia pabendrauti susirenkantiems IT profams.

Ką daryti toliau?

Kantriai laukti atsakymų, tiksliai atsakyti į IT profų užduodamus klausimus ir išbandyti siūlomus sprendimus. Jeigu nesupranti, ko klausia, siūlo ar abejoji siūlomu sprendimu – iškart be užuolankų taip ir pasakyk temoje. IT profai supras ir paaiškins detaliau, gal net pateiks instrukciją, ką turėtum daryti žingsnis po žingsnio.

Kai problemą pavyks išspręsti, parašyk apie tai trumpą žinutę temoje. Taip pat gali pataisyti temos pavadinimą, pridėdamas skliausteliuose parašytą žodį "(išspręsta)" – tai pagelbės kitiems, kurie susidurs su tokia pačia ar analogiška problema.

Tolimesniam pasiskaitymui apie tai, kaip teisingai užduoti klausimus

Eric Steven Raymond & Rick Moen: How To Ask Questions The Smart Way
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Suggestions for asking a question on help forums
http://support.microsoft.com/kb/555375

v1.2 / 2012-10-30