Andrejaus Tarkovskio filmai

Andrejaus Tarkovskio filmai

Kino teatre “Skalvija” vyks režisieriaus A.Tarkovskio filmų retrospektyva | 2004 09 23 17:30:20 | Vilniaus kino teatre “Skalvija” vyks žymaus rusų režisieriaus Andrejaus Tarkovskio filmų retrospektyva, kurios metu bus parodytos septynios kino juostos. Kaip pranešė “Skalvija”, retrospektyvoje rodomus filmus sieja A.Tarkovskio knygoje “Įamžintas laikas” išsakyta mintis: “Visuose filmuose, kuriuos esu sukūręs, man visada buvo svarbi šaknų, ryšio su gimtaisiais namais, su vaikyste, tėvyne, žeme tema”. Rugsėjo 25 ir 28 dienomis bus parodytas filmas “Ivano vaikystė”, sukurtas Ivano Bogomolovo knygos motyvais. Ši kino juosta pasakoja apie karo sudarkytą vaikystę - vokiečiai nežino, kad apskuręs kaimo vaikas iš tikrųjų yra žvalgas. Apie rusų ikonų meistrą Andrejų Rubliovą, gyvenusį baisios suirutės laikais, kai Rusiją siaubė totoriai mongolai, pasakoja filmas “Andrejus Rubliovas”. Jis bus rodomas rugsėjo 25 dieną. Filme “Veidrodis” atskleidžiamas kūrėjo vidinis gyvenimas, kuris yra neatskiriamas nuo gamtos, tėvynės istorijos, sudėtingų santykių su tėvais. Filme, kurio seansai vyks rugsėjo 24 ir 29 dienomis, skaitomos režisieriaus tėvo Arsenijaus Tarkovskio eilės. Kino juostoje “Nostalgija” vaizduojamas rusų rašytojas, Italijoje rašantis knygą apie Tėvynės ilgesio liga sirgusį savo tėvynainį. Rašytojas savo herojaus likimą pakartos rugsėjo 26 ir 29 dienomis. Restrospektyvos metu rugsėjo 24 ir 27 dienomis bus parodytas ir paskutinysis režisieriaus A.Tarkovskio filmas “Aukojimas”. Filmo herojus menininkas sudegina savo namą, nes tiki, kad tik auka gali išgelbėti pasaulį nuo katastrofos. Rugsėjo 26 dieną bus parodytas Brolių Strugackių romano motyvais sukurtas filmas “Stalkeris”. Stalkeris - žmogus, vedantis savanorius į paslaptingą zoną, kurioje vyksta keisti ir nenumanomi dalykai. Režisierius tai paverčia kelione į žmogaus būties paslaptis. Kino teatro “Skalvija” lankytojai rugsėjo 28 dieną išvys ir filmą “Soliaris”, kuriame pagrindinį vaidmenį sukūrė žymus lietuvių aktorius Donatas Banionis. Šis filmas - pirmoji Stanislawo (Stanislovo) Lemo knygos ekranizacija. Andrejus Tarkovskis nekuria mokslinės fantastikos filmo - jam įdomesnė vidinė herojaus Kriso Kelvino kelionė į save, kurią išprovokuoja mąstanti planeta Soliaris. BNS

“Veidrodis”. Filmas paremtas režisieriaus atsiminimais. Kaip veidrodyje prieš herojų prabėga jo praeitis, svarbūs ir atsitiktiniai įvykiai, iš kurių formuojasi gyvenimas…

Andrejus Tarkovskis – žymaus rusų poeto Arsenijaus Tarkovskio sūnus meninę kūrybinę veiklą pradėjo nuo diplominio trumpo metražo filmuko “Katinėlis ir smuikelis”, Niujorko studentiškų filmų festivalyje 1961 metais gavusiameme pagrindinį prizą. Vėliau dirbo “Mosfilmo” studijoje. Jis buvo autorius ir bendraautorius tokių scenarijų, kaip “Tolima šalis – Antarktida”, “Vienas šansas iš tūkstančio”. O pasaulinį pripažinimą jam atnešė jo pilno metražo debiutas “Ivano vaikystė”. Filmas buvo nominuotas daugeliui prestižinižų apdovanojimų, tame tarpe ir “Auksiniui švento Marko liūtui”. Ir toliau visi Tarkovskio kūriniai tapdavo ženkliais įvykiais kultūriniame buvusios sąjungos gyvenime. Filmas “Aistros pagal Andrejų” su Anatolijum Soloncinu, kuris vėliau buvo perkrikštytas į “Andrejų Rubliovą” buvo įtraukatas į geriausią pasaulio istorijoje filmų 100-tuką. Filmas netilpo standartiniuose prokato rėmuose, o jo krikščioniškieji-ezoteriniai motyvai ir meninė ekspresija nervino kinematografines viršūnes. 1966 metais “Andrejus Rubliovas” buvo baigtas, bet taip ir neparodytas, nors 1969 metais prancūzai jį su pasisekimu parodė Kanų kino festivalyje. Na ir filmas sąjungoje ilgam tapo žiūrovų ažiotažų tema, o Tarkovskiui didžiojo ikonų tapytojo gyvenimas tapo atspirties tašku apmąstant menininko likimą Rusijoje. Reikšmingą vietą režisieriaus kūryboje užima filmai, sukurti šiolaikinės fantastikos motyvais, t.y. Stanislovo Lemo “Soliaris” ir brolių Strugackių “Stalkeris”. O tarp jų buvo autobiografinis filmas “Veidrodis”. Tai filmas – prisiminimas, o veikiau filmas – apmąstymas (darbinis filmo pavadinimas “Balta balta diena” ). “Filme man norėjosi papasakotine apie save, o greičiau apie savo jausmus bei santykius su man artimais žmonėmis”. Mums filmo herojus Autorius, Bet Kas, gali būti montažininkas, gali būti žmogus, skaitantis diktoriaus tekstą…". Epizodai, kuriuos jis prisimena prieš mirtį iki šiol jam kelia skausmą. Filmo mintis nuostabiai įvairialypė ir kartu su filosofiniais-poetiniais “kodais” kai kuriuose epizoduose lengvai iššifruojama kito politinio mąstymo gaida. Filmas praktiškai nebuvo rodomas ir paaštrino slaptą režisieriaus ir valdžių priešpriešą. 1983 metais režisierius išvažiavo į Italiją, kur sukūrė “Nostalgiją” su Olegu Jankovskiu pagrindiniame vaidmenyje. Asmeninės aukos tema labiausiai išplėtota “Aukojime”, paskutiniame Tarkovskio filme. Įdomu taip pat pažymėti, kad Andrejus Tarkovskis taip pat ir filmavosi. Filme “Man 20 metų” pasakojama apie jaunimo problemas, jų vietą gyvenime, apie kartų tarpusavio santykius ir vertybes. Ką gi, šiandien “Veidrodis”, nu ir nepraleiskime.

"Veidrodžio scenarijų galima rasti čia: lib.ru/CINEMA/kinowed/zerkalo.txt